fredag, september 08, 2006

Nu börjar kritiken av kritikern...

Har redan lyckats få ett upprört mejl av en distingerad herreman på hela 50 år, som tycker det är skandal att Metro, jag citerar: "anlitat en 28-åring(!) som ny filmkritiker! "Jag har sett film i hela mitt liv", säger hon. Tja, om vi räknar vid 15-årsgränsen... så betyder det väl strax över 10 år! Inte särskilt mycket för en filmkritiker!". Han fortsätter med att säga: "Själv är jag 50 och har sett - OCH samlat - film i hela mit liv!Jag undrar om du skulle kunna ställa följande frågor om film till henne...så får vi väl se vad hon kan och inte kan. Jag har VÄLDIGT svårt för barn/ungdomar som utnämner sig själv till saker det tar åratal att bli."
Hurra, jag är barn/ungdom! Jag som trodde jag var vuxen med bostadsrätt och magisterexamen och whatnot. Nåja, här kommer hans frågor i alla fall:

1. Nämn två filmer av Jerzy Skolimovski
2. Vad hette George Lucas' första film, och varför hette den så?
3. Vad hette Polanskis första film?
4. Vem gjorde den första (tecknade) versionen av Sagan Om Ringen... och när var det?
5. I vilken film gjorde Marilyn Monroe sin första (bi-)roll?

Han avslutar med att skriva: "Tacksam för svar från eder nya "filmexpert"!!! :-)"
"Filmexpert" med citattecken! Följt av en smilgubbe. Hmmm... är han sur eller glad? Att jag tycker det är jävligt kul är i alla fall säkert. Svaren kommer här, käre herr X:
1. Jerzy who? Nej,nu skämtade jag. Klart jag känner till den obskyra polska regissören och manusförfattaren som man ska gilla om ens filmintresse handlar om att försöka få sådana där irriterande vanliga och obildade människor att känna sig dumma. Tyvärr missade jag honom när han var gäst på Sodankylä filmfestival 1997, det hade varit kul att träffa en av Polens största 60-talsregissörer. Men nu avviker jag från ämnet, jag skulle ju nämna två filmer. Ja, ska vi säga t.ex. The Shout (1978) and Moonlighting (1982).
2. Svaret är THX1138. Filmen bygger på en kortfilm som Lucas gjorde under sina studier vid USC. Titeln refererar till serienumret som huvudkaraktären fått tilldelat sig och det numret kommer från det telefonnummer George Lucas hade under studietiden: 849-1138 (T ligger på knapp 4 etc, vilket man kan se även på moderna mobiltelefoner).
3. Roman, Roman, vår favorit bland pedofilregissörer (Woody Allen får ursäkta). Hans första film heter Kniven i vattnet. Eller jag menar Nóż w wodzie, man ska ju förstås använda den polska originaltiteln. Vilket leder oss tillbaka till fråga 1, det var ju Skolimovski som skrev ursprungsmanuset till den. Men men, nu ska vi inte klamra oss fast vid det förgångna utan raskt ta oss vidare till fråga 4.
4. Den animerade filmatiseringen av Sagan om ringen gjordes av Ralph Bakshi, geniet bakom titlar som "The Butter Battle Book" och "Babe, He Calls Me" (vem blir inte sugen på att se de filmerna?) så nyss som 1978, året jag föddes. Alltså precis nyligen, bara ynka 28 år sedan.
5. Norma Jean Baker, the original-Playboybrud, gjorde sin debut som Evie i Dangerous Years år 1947, men det är kanske inte den du menar? Första gången man ordentligt lade märke till henne var väl snarast i John Hustons The Asphalt Jungle från 1950.

Så, då var det avklarat. Nu är det min tur, gubben. Gnugga filmknölarna ordentligt nu, för här kommer mina fem frågor:

1. I en av Aki Kaurismäkis tidigaste (och bästa) filmer heter alla karaktärer Frank utom en som heter Pekka. Vilken film är det och vad är det som gör att Pekka urskiljer sig från de andra?
2. I den enligt mig bästa Frat Pack-filmen Zoolander blir huvudkaraktären Derek Zoolander flyförbannad när han får se mallen för en byggnad som ska uppföras i hans namn. Varför blir han arg och vad säger han när han i vredesmod slänger husmodellen i marken?
3. Trey Parker är en av vår tids mest underskattade regissörer. Långfilmen South Park - Bigger, Longer and Uncut innehåller massvis med populärkulturella referenser, men det är en metaaspekt i filmen som står ut mer än de andra. Vilken är den? (Tips: aspekten är ett huvudtema i filmen).
4. Fight Club (som du hånade mig för att gilla) öppnar upp för en intressant analys av den filmvetenskapliga termen "det dolda rummet" (temat för min magisteruppsats, som jag för övrigt fick MVG5 för vid Stockholms universitet). På vilket sätt kan man säga att David Fincher använder sig av det dolda rummet INNAN han introducerar karaktären Tyler Durden för första gången?
5. Hur hårdkokt blir ett ägg (som legat i från början) om vattnet börjar koka precis när den låååånga tagningen börjar in mot det tomma rummet i Tarkovskis Stalker?

Du får gärna svara mig här på bloggen, gubben.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

HaHaHa!!

Andrea for statsminister! ut med gubbväldet och in med kvinnor(eller flickor) som kan konsten att slänga käft!

7:29 em  
Blogger Gabriel said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

8:15 em  
Blogger Gabriel said...

Nä men vänta nu, vänta nu... VILKEN av de aslånga tagningarna mot ett tomt rum i Stalker? Den i svart-vitt i början när rummet liksom vibrerar på nåt mysko sätt? Den över de sköna sjuttiotals-sanddynerna mot "Rummet"? Den över allt vatten med pistolen och ikonen? Se, se! Du försökte throw him off course där, jag märkte nog! Typiskt ungdomligt uppstudsigt... Alla vet ju att Stalker ENBART består av långa sköna tagningar mot tomma rum... och några snubbar som slänger stenar i en hage. Ahhh... Sovjet!

8:16 em  
Anonymous Anonym said...

Bra Andrea!-mål i mun, råg i ryggen, svar på tal, kompetens och framförallt, en förtjänad smocka på käften åt denna man (som tyvärr har sällskap med alltför många andra..) som på allvar förhåller sig så hånfullt och överlägset till en kompetent människa av det kvinnliga könet, maskerat bakom åldersrasism...skulle verkligen vilja warpa mig framåt i tiden för vi lever i en reell stenålder vad gäller könsroller...som tur är kommer ju 40- och 50-talisterna försvinna ut ur systemet de närmsta åren..det ser vi fram emot!/en arg kvinniska

9:38 em  
Anonymous Anonym said...

Den där tantens frågor utstrålar ju samma 90-talspupulärkulturomfamning som du själv totalt utstrålar. Även dina frågor till den där tanten utstrålade ungefär samma sak. Att dina favoritregissörer är Scorsese, Kaurismäki och Miyazaki bekräftar bara min fördom. Tråkigt. Varför välja ut lånarna och eleverna istället för de sanna mästarna.

11:55 em  
Anonymous Anonym said...

Gulle gulle kusse! Hurra för dej du skriver så jävla roligt och bra! Fast jag hade ju nog inte väntat mej nåt annat heller :) Ja e stolt över dej! Kram / Kusin Li

9:41 em  
Anonymous Anonym said...

Suck. Tipsa den där självutnämnde filmexperten om Google och gör honom en tjänst. Och passa på att berätta att filmkritik inte i första hand handlar om att droppa fakta när du ändå är i farten. :) Lycka till på nya jobbet!

11:10 fm  
Blogger fredrikskogkvist said...

way to go girl!

2:41 em  
Anonymous Anonym said...

Otroligt vad mycket du kan utantill!

5:38 em  
Anonymous Anonym said...

En fråga om frisyren bara - varför vill någon människa ha en sån pannlugg?
Det ser ju ut som frigång från Säter.
Annars - lycka till!

10:41 em  
Anonymous Anonym said...

Ville bara säja att min respekt för dej steg markant i och med att du tog in också kritiken.
Kan nog bli nått än.

10:46 em  
Anonymous Anonym said...

think you are very sexy, tall,slim and with that edourable finlandsvenska accent!
you could articulate a little better otherwise I think I'm little bit in love with You.
lets make a movie togeteher, rakkasta!

12:56 fm  

Skicka en kommentar

<< Home