torsdag, november 18, 2010

Red Riding Hood

Var på pressvisningen av nya Harry Potter i tisdags (eftersom jag senare på kvällen på scenen inför galavisningen intervjuade skådisen Geroge Harris, som spelar Kingsley Shacklebolt). Filmen är otroligt mörk och hopplös, men klart sevärd. Det som dock slog mig mest var att jag inte kom ihåg ett skvatt av historien trots att jag läste boken när den kom. Eller gjorde jag det? För att citera Ted Dansons rollkaraktär i Bored to Death "I´ve been having some problems with my short-term memory. And my long-term."...

Hursomhelst så visades trailern till Red Riding Hood innan, alltså den upphottade Rödluvan i regi av Catherine "Twilight" Hardwick (även om jag hellre skulle kalla henne Catherine "Thirteen" Hardwicke eller Catherine "Lords of Dogtown" Hardwicke) med heta Amanda Seyfried i huvudrollen. Filmen verkade mest spela på samma undertryckta tonårsflickekåthet som Twilight-filmerna och intresserade mig inte direkt (fast Amanda var jävligt snygg i böljande röd kåpa), men när jag i SvD läste att Karin Drejer Andersson (The Knife, Fever Ray) har gjort musiken till filmen och även stilenligt uppträder i filmen med en skördemask av halm (!) blev jag genast mer peppad. Kolla trailern nedan: