onsdag, september 13, 2006

Första Filmkrönikan

Pust! Hemma igen efter en lång helg i Göteborg och inspelning av första Filmkrönikan igår. Det är en ordentlig skillnad mellan inspelningarna för 400 Bio, filmprogrammet jag gjorde på TV400, och Filmkrönikan. 400 Bio spelade vi in on location (oftast på Filmstaden Sergel) och teamet bestod av kameramannen Axel, kamerakvinnan Sara och så jag och min kollega Stefan Nylén. Igår var det säkert 20 personer i studion (som förresten är jävligt kool). 20 personer! En man hade som sin enda uppgift att sätta på oss myggorna (mikrofonen) och kolla att de fungerar, det var kameramän, tekniker, bildproducent, redaktör, producent, skripta, studioansvarige, en person som skötte promptern (den där rullande texten som man kan ha som stöd vid en längre påa), en som fixade fikat och så hade jag förstås en egen sminkös. Eftersom det var första programmet gjorde vi rätt många omtagningar av allt från entréer till snack, men det känns som att slutresultatet kommer att bli bra. Efter att ha gått och laddat för det här sedan midsommaren (nästan 3 månader!) var min energi på topp under inspelningen och så fort vi var klara gick luften ur mig TOTALT. En slakare människa har knappast någonsin synts på X2000. Programmet sänds ju torsdag kl 22.30 i SVT2 (OBS! ni som kollar i Finland och alltså på SVT Europa måste bisarrt nog vänta till kl 00.20 finsk tid), men redan nu kan man se premiärprogrammet på webben, så om du inte orkar vänta kan du gå in här och kolla.

6 Comments:

Blogger fredrikskogkvist said...

CONGRATS!!!
lämna fotspår nu som är så djupa att äldre filmkritiker herrar går vilse i dom!

3:31 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Andrea!
Tyckte du var jättebra i Filmkrönikan (jag tjuvtittade i kväll, kan inte se programmet i morgon). Naturlig och fräsch, inte ett spår av nervositet.
Hälsar,
Ulla, en annan finlandssvensk i förskingringen

10:40 em  
Anonymous Anonym said...

Ja grattis!
Kul att d har kommit igång på riktigt nu, du kommer sparka hel kropp. Å d där me att kolla myggor e en vansklig sak, d borde ju ja veta...

10:17 fm  
Anonymous Anonym said...

Andrea: Jag har smygkollat lite, men har sparat det mesta till om en timme. Exciting!

Philippe: Fast senast behövde du inte kolla myggor så mycket. Synd - de är ju inte så bökiga som en bom kan vara.

9:47 em  
Blogger Gabriel said...

Oooh! Fight! Fight! Fight!

5:31 em  
Anonymous Anonym said...

Det är alla dessa personer som gör att SVT har proffsiga produktioner medans tv400 skulle kunna vara en gymnasieproduktion.

Du var söt och bra i filmkrönikan dock!

7:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home