torsdag, april 24, 2008

Drömfabriken


I dag startar Drömfabriken, Svenska filminstitutets seminariedagar för unga filmare. Det är fullt program i dagarna tre, men tyvärr är jag nere i Gbg och spelar in program i morgon, så kommer upp först till festen fredag kväll. Det är ett fantastiskt intressant program i år (som vanligt), mina kompisar Lova och Emma har gjort ett grymt bra jobb.

Själv ska jag vara moderator för tre punkter under lördagen, ser fram emot dem alla jättemycket. Det första samtalet handlar om storyboards och animatics (rörliga storyboards) och medverkande är regissören Ella Lemhagen, storyboardtecknaren Leo Sandberg och animatören/specialeffektsmakaren Staffan Linder som bl.a. jobbat med Peter Jacksons King Kong på Nya Zeeland. Samtalet är mitt på dagen (11.30-12.30) och hålls i den stora biografen (Viktor), så jag hoppas på mycket publik.

Därefter kommer den för mig mest utmanande punkten som handlar om Machinima, alltså när människor gör film med hjälp av dataspelsmotorer i t.ex. World of Warcraft. Killarna som ska snacka och visa film är Rickard Frisegård som driver sajten warcraftmovies.com och machinimaskaparna Tobias Lundmark (kolla hans blogg här) och Marcus Johansson (se hans filmer här). Killarna är superkunniga, så det kommer att bli ett intressant samtal, men jag måste erkänna att jag verkligen inte kunde något (har aldrig spelat WoW) innan jag blev tillfrågad att leda seminariet. Nu har jag nördat loss inne på diverse Warcraft-sidor så har lite bättre koll, but it´s a brand new world.

Sist, men inte minst, ska jag leda en work-in-progress för Manuel Conchas Bashtu! (kolla in filmens blogg här). Det är en vanlig work-in-progress där vi snackar om förberedelserna inför filmen, finansieringen, inspelningen, postproduktionen etc. Manuel och producenten Emil Larsson (som bl.a. gjort fantastiska 14 suger) kommer också att visa fyra klipp från den kommande filmen.

Kom gärna fram och snacka med mig om ni stöter på mig under lördagen!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

http://moviesblog.mtv.com/2008/04/18/uwe-boll-wont-ever-be-entering-the-world-of-warcraft/

Kanske är intressant för dig eftersom du ska prata om WoW-filmer och sånt. Uwe Boll har i alla fall blivit hårt nekad till att göra en filmadaption av World of Warcraft.

5:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home