söndag, september 07, 2008

Efter en vecka i Berlin


Ojojoj, vad mycket intryck att sortera (kolla noggrannt på vad den nedre ängeln är i färd med att göra... en graffiti jag såg på en vägg på Oranienstrasse). Det här är verkligen Europas New York; fullt med folk i alla tänkbara och otänkbara former, fantastiska kvarter, det händer hela tiden saker och olikheter tolereras. Och så är det typ 1/3 så billigt som New York och bra mycket närmare hem till Sverige och Finland. Alltså lätt det ultimata stället att bo på. Och jag älskar tyskan. Har köpt tyska tidningar och förstås den fantastiska Schwul-comics tecknaren Ralf Königs grejer (kolla in honom här) och insisterar på att bara tala tyska med alla. Det går över förväntan, jag har inga problem med att förstå nästan allt när jag läser (har precis avslutat en lång artikel i tyska Vanity Fair om hur Google håller på tar över världen) och att prata går lite långsamt men är roligt. På måndagen börjar jag på en fyra veckors avancerad kurs i tyska på Sprachenatelier, det ska bli superkul.

Det mesta av dagtiden under den här första veckan har gått åt till att söka boende. Har varit på en hel del visningar, men inget bekräftat än. Idag har jag också två stycken, en galet bra och stor lägenhet i Kreuzberg och en etta i Friedrichshain. Ettan är min kompis Roberts lya, så den får jag om jag vill. Jag lärde känna honom när jag var i Amsterdam på Erasmusutbyte hösten 2002 (en galet underbar period i mitt liv) och efter att jag bloggat klart ska jag ut till honom och kolla lägenheten och sedan gå på loppis i närheten och köpa en cykel.

Just nu bor Anna och jag som sagt i Kreuzberg, på Mariannenstrasse. Det är helt enkelt perfekt, vore underbart att hitta en lägenhet häromkring. I östra Kreuzberg eller västra Friedrichshain. Här finns så mycket najsa barer och matställen och det är nära till de koolaste klubbarna Berghain, Watergate, Bar 25 och Der Visionäre. Man blir rätt krävande när man vet att det finns fantastiska ställen för svinbillig hyra bara man orkar söka. Roberts etta skulle kosta 290 euro/mån, den andra lyan vi ska kolla på i dag är 80 m2 för 550 euro. Alltså typ hälften av priserna i Stockholm. Även om standarden inte alltid är så bra, vissa gamla lägenheter värmer man själv med kol! Känns jävligt 1800-tal. Men samtidigt romantiskt och konstnärligt på något sätt. I teorin alltså, jag hatar att frysa hemma.

Har varit ute varje kväll i veckan utom torsdag och igår, tillsammans med Anders och en del andra svenska killar (Anders sitter till vänster, Gustav till höger).

Här bor galet mycket svenskar. London för tio år sedan, Barcelona för fem år sedan, Berlin nu. Det går helt klart trender också i vart folk flyttar. Hursomhelst så var vi bl.a. på baren Luzia på Oranienstrasse 34 i Kreuzberg. Det är en av de allra mysigaste och koolaste barerna jag varit på, rekommenderas varmt. Johanna och hennes kille Nick och jag var på Panorama bar och lyssnade på Ricardo Villalobos i fredags (se bilden nedan). Det var sådär faktiskt. Massor svenniga typer (eller tyskiga kanske man ska säga?), typ 19-åriga heteron med kragskjorta. Först vid sjutiden på morgonen började det glesna upp och de riktiga klubbmänniskorna var kvar, mycket bögar. Tidigare när jag varit på Panorama har Berghain också varit öppet och det är ju en läderbögklubb, vilket alltid gör att det blir bättre stämning. Jag säger det än en gång, jag är en bög inklämd i en bruds kropp.



Idag är det en stor karneval bakom Hauptbahnhof som vi ska gå på senare. Det är tionde året den kör och alla har sagt att den brukar vara väldigt bra. Härligt att få dansa ute på dagen och sedan gå hem och sova i vanlig tid. Nu dök dessutom solen upp, hurra.

Jag går och cyklar omkring med ett konstant leende på läpparna, den här staden är för underbar. Svårt att se att jag någonsin skulle vilja flytta härifrån... Och har förstås låtit Anna klippa en riktigt Berlinfrilla på mig. Känns så härligt att ha kort hår igen.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Yes, äntligen Reuter i kort frippa igen! Du är sjukt snygg i kort hår, och klockren frisyr och färg förstås för sammanhanget. Om jag kunde skrika "Go you Berliner hottie" på tyska skulle jag göra det. Kram/Elin

4:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home