måndag, september 08, 2008

Montag

Första dagen i plugget. Förstod allt, men har helt och hållit glömt dativ och ackusativ och hur de olika artiklarna böjs. Kan rabbla ramsorna i sömnen (aus, bei, mit, nach, seit, von, zu) och veta vad de gör (dativ), men kommer inte ihåg vad dativ på der är och så är jag inte värst bra på de olika ordens artiklar. Nåja, det gäller att öva, öva.

I går köpte jag en cykel på Boxhagener Platz-loppisen. Cykelkorg och fungerande lampa, för 40 euro. Najs! Såg även den här gosedjurkattungen på ett fat där. Vad är grejen?



Cruisade runt i Mitte på väg till och från festivalen vi var på igår, Karneval der Verpeilten (kolla in den här). Det var riktigt kul, vi bara hängde och dansade och drack lite öl. Chill. Kolla in matchade Anna och Johanna.


Robert och jag (som lärt mig dricka Radler= hälften öl, hälften Sprite)


Under cykelturen såg vi bl.a. Reichsttag och Angela Merkels arbetsplats, "Tvättmaskinen" som den kallas i folkmun. Bajkade även runt museumsön. Och idag cyklade Robert och jag till Treptower Park och kollade på det sovjetiske monumentet (denkmal på tyska, alltså tänk en gång. Bra ord.). Det var förstås asfett, stort och sjukt pompöst. Svårt att se på denna bild dock. Men att jag är nöjd syns.



Och sedan cyklade vi längs med Spree (floden som rinner mellan Kreuzberg och Friedrichshain) förbi husbåtar och tomma pirer. Själva parken är som Slottskogen i Göteborg, Vasaparken i Stockholm, Centralparken i Helsingfors, Central Park i New York eller Amsterdamse Bos i Amsterdam. Alltså full av höga lövträd, gräsmattor, en liten sjö, sandvägar, bänkar, monument. Fick riktigt den där känslan jag söker här och nu, som jag hade i Amsterdam. Att cykla, lära sig hitta, förstå hur saker fungerar, älska hela staden, vara fri.

Snackade med Robert om att gå på Zoo Berlin i morgon eftermiddag när jag är klar med skolan. Vore just vad jag har lust på. Beror på vädret helt enkelt, men skulle vara så najs att cykla bort genom Tiergarten och kolla in djuren. På kvällen har vi snackat om att alla gå på The Dark Knight (Batmanfilmen), som jag skamligt nog inte har sett än. För den visas nämligen på IMAX borta vid Potsdamer Platz. Feeeettt!

Nu ska jag kolla på det första avsnittet av Entourage säsong 5. Fy fäään, vad jag har väntat på denna stund!!! Senaste avsnitten, alltså slutet av säsong 4, såg jag ju för ett år sedan. Efter att ha intervjuat alla skådisar för Kulturnyheterna nere i Cannes. Jag älskar Jeremy Piven, sewiöst. Var helt skakis efter att ha intervjuat honom, han hade en sådan galen karisma och magnetism runt sig. Ville bara kasta mig i famnen på honom och sucka nöjt. Bjuder på en bild, vetja.


Tschüss! Bis Später...

2 Comments:

Blogger Gabriel said...

men... såvitt jag minns så visar imax-bion bara dubbade filmer. man får gå till den där mindre inne i sony center för originalspråk.

2:42 fm  
Anonymous Anonym said...

Jeremy "Ari Gold" Piven är kung!!

2:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Home