tisdag, oktober 10, 2006

Mysterious Skin


Läste QX häromdagen och när de snackade om bögfilm rekommenderade alla Gregg Arakis Mysterious Skin. Jag har förstås velat se den filmen ända sedan jag hörde talas om den, men det har helt enkelt inte blivit av. Kommer ihåg känslan av att se Arakis The Doom Generation på Helsingfors filmfestival 1995, precis under de magiska åren 1994-1995 när jag såg hur mycket film som helst och förstod att film var något jag ville ägna mitt liv åt. Så på tåget på väg ner till Göteborg för dagens inspelning av pgm 5 av Filmkrönikan såg jag äntligen Mysterious Skin. Och jag förstår att den rekommenderas, det är en speciell film med ett mycket tvivelaktigt semipro pedofilbudskap, men på något sätt funkar filmen perfekt. Det finns ekon av Larry Clarks filmer, av My Own Private Idaho (fortfarande en av mina absoluta favoritfilmer!) och Todd Solondz Palindromes. Och Joseph Gordon-Levitt är ju så otroligt lammköttssnygg, man kan bara tänka sig hur bögar suckar av åtrå, han är som en ängel. Se filmen.