fredag, september 29, 2006

Veckans Filmkrönikan och chatt


Igår var jag med i Filmkrönikan för andra gången, om du missade det kan du kolla på programmet här. Tokdissade svenska farsen 7 miljonärer, hyllade Sasha Baron Cohen och Will Ferrell i Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby och diskuterade Pedro Almodovars nya Att återvända med Pernilla August. Efter programmet chattade jag med tittare i trekvart. Du kan se chatten här. Det var grymt kul, fick massor roliga och en del kniviga frågor. Extra kul var att min barndomskompis Fabbe (vi hade samma dagmamma när vi var typ fyra) ställde en av frågorna, honom har jag inte haft kontakt med på flera år. Min bästa polare Oscar ( se bilden) låg mig ovetandes bakom aliaset Viljam, som frågade om Tom Cruise kunde göra något för att få tillbaka sin street cred, vilket jag svarade nej på. Han lade då fram en teori på hur Tomppa skulle kunna få tillbaka sin street cred, men det censurerade SVT utan att kolla med mig (de tog bara in frågor och svar, inte utläggningar, men ändå). Här kommer Ossys teori: Tom skulle göra en film där han spelar huvudrollen som sig själv, den galne megastjärnan Tom Cruise som är medlem av scientologikyrkan men blir så kär i sig själv att han bildar en egen religion där han är gud. Filmen skulle regisseras av Trey Parker och Matt Stone. Ha ha ha ha ha! Ossy, du är ett geni! Om jag kommit på att svara så där bra skulle jag ha varit nöjd i resten av mitt liv.
Chatten gick med en sådan fart att det inte gick att tänka efter värst mycket, men jag är helt nöjd med svaren. När jag fick frågan om Billy Wilder tänkte jag en bråkdels sekund på Billy Crystal (skitso!), men som tur insåg jag det genast och svarade Sunset Boulevard och inte Monster´s Inc (Crystal gjorde Mikes röst) på frågan om favoritfilm. Hade varit lite dåligt för min street cred att svara fel där...

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tur att du svarde rätt på den bästa Billy Wilder filmen , fast det kanske varit rätt roligt om du skrivit Monsters Inc. Tyckte du svarade bra på
på de flesta frågor. Jag är dock lite besviken på att du bara klara två svenskar på Hollywood walk of fame.

5:48 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Snälla Puffos, kan du inte berätta vilka sex svenska stjärnor som finns på Walk of Fame, jag vill supergärna veta. Share your knowledge to the people!

5:50 em  
Anonymous Anonym said...

Ingrid Bergman Greta Garbo Mauritz Stiller Signe Hasso Ann-Margret Anna Q. Nilsson. Anna Q Nilsson spelar sig själv i Sunset Blvd (hon är en av kortspelarna).

5:55 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack! Jag tänkte skriva Mauritz Stiller, men han var ju faktiskt född i Finland av rysk-polska föräldrar trots att han verkade i Sverige, så jag trodde inte det räknades... Man ska inte vara för noga. Men Ann Margret borde jag verkligen ha kunnat. Nu skäms jag lite.

6:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jag var också tveksam till Mautriz men
enligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Hollywood_Walk_of_Fame
så är han med. Det kanske inte är en optimal källa men han hade väl förmodligen ett Svenskt medborgarskap också. Ann-Marget har väl ett amerikanskt medborgarskap också tex. Intressant att inte Ingmar Bergman finns med , antar att det har att göra med att han aldrig gjorde någon film i Hollywood.

6:26 em  
Anonymous Anonym said...

Är mustaschen äkta? I love mustasch.

7:54 em  
Anonymous Anonym said...

WHAT ?!

Så äkta att det är samma bild som sitter på körkortet.. En människa som fejkar en mustasch, oh my god. mindre värd en en tupébärare.

12:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home