tisdag, september 19, 2006

Nick Hornby-filmatiseringar

Har precis läst klart Nick Hornbys nyaste, A Long Way Down. Den var svinbra, som alla hans böcker. Kom att tänka på hur bra filmatiseringarna av High Fidelity och About a Boy är, det är ju en typisk klyscha att säga "boken var mycket bättre än filmen", men gällande de två ovannämnda så är faktiskt både böckerna och filmerna värda att lägga sin tid på. John Cusack (I love you!) är perfekt som nojig musiknörd i High Fidelity och det funkar totalt att de flyttat handlingen från London till Chicago,vilket man ju definitivt var skeptisk mot innan filmen. Och så en galet stirrande Jack Black i en av de första roller jag såg honom i. Jag ska fan se om den NU, blev sjukt sugen att göra det bara av att skriva om den.

Det är främst tre saker jag minns från About a Boy och det är 1. Toni Collette (en av världens i särklass bästa skådespelerskor. Hon kommer i Little Miss Sunshine i höst, en superrolig och hjärtevärmande film som kommer att bli höstens stora feelgood- OCH kritikerfavorit, en kombination som inte går av för hackor), 2. första och enda gången jag tyckte Hugh Grant var attraktiv (jag har kommit över det), 3. Audi TT (även om designen redan nu känns lite daterad så var den väldigt rätt just då).

Fever Pitch var dock sisådär både som bok och film, även om Colin "Mr Darcy" spelade huvudrollen i den brittiska filmatiseringen så lyckades jag inte riktigt uppbringa tillräckligt intresse/förståelse för hans fotbollstokeri. Har inte sett den amerikanska filmatiseringen av boken med Drew Barrymore i huvudrollen, men det finns inte heller något som direkt skulle locka mig att göra det.

Nu är det bara att vänta på att How to be good och A Long Way Down filmatiseras, det dröjer säkert inte länge.