måndag, september 25, 2006

Emma och Orvar dissar Filmkrönikan

Nå nu har både Emma och Orvar tagit bladet från munnen och sagt vad de tycker om nya Filmkrönikan och det är ord och inga visor, I tell you. Filmkrönikan har alltid varit ett totalt utskällt program eftersom människor bryr sig om film och bryr sig om programmet, så man får försöka ta det med jämnmod. Jag kan i alla fall trösta mig med att Emma och Orvar inte sågar mig specifikt (de skulle bara våga...) utan programmet som helhet (som jag inte har något ansvar för). Hoppas dock verkligen att Emmas "jag vill att de som anställs av Filmkrönikan ska brinna för film" inte är en passning till mig för är det något jag gör så är det brinner för film. Och hör sen! Vidare så har Roger Wilson kommenterat programmet och mig i sin blogg. Han gav mig många fina och ärliga råd när vi sågs och tröstade mig efter att han själv totalsågat programmet (alltså lite av en good cop, bad cop i samma kropp) med att man inte ska bedöma efter första programmet utan efter första säsongen. Och så sa han att han tyckte jag var svinsnygg i pgm 1. Trots att han är bög passade jag på att suga till mig komplimangen, det blir lite knäckande att bara ta till sig all negativ kritik... Men, men, alltid lär man sig någonting, även om detta någonting kanske bara är att man bör förbjuda sig själv att läsa "Tyck till om programmet"-delen i SVT:s forum på webben och den gamla sanningen att man inte kan vara älskad av alla. Hellre vara hatad av en del och älskad av en del än helt menlös. Eller till om med hellre hatad av alla än menlös. Fast helst förstås älskad av alla. Äh fan, ni vet vad jag menar. Livet går vidare.

16 Comments:

Blogger Emma said...

Du var det bästa med hela programmet, men du fick ju knappt säga något. Så nej, jag sågar absolut inte dig personligen. Och programidén fungerade bättre redan i andra programmet, och jag gissar att det blir mycket bättre redan nu i veckan.

Angående mina tankar om Filmkrönikan tycker jag som sagt inte att Filmkrönikan var bra när jag jobbade där - heller. Men som frilansrecensent kan man självklart inte ta på sig ansvaret för ett program man har väldigt lite att säga till om - och jag håller med Roger om att det tar ett tag för ett program att sätta sig. De första programmen jag och Orvar gjorde går t ex inte ens att titta på, vissa menar att inget av dem någonsin gjorde det. Men hey, that's life. :)

Och det där med att brinna för film, nixpix, det var inte en passning till dig även om du tycker att en skitfilm som Napoleon Dynamite är bra. MEN du var en av få som inte gav Lady in the water en löjlig etta - och det ska du ha all heder för! Jag tyckte jättemycket om den.

Okej, sorry att jag parasitbloggade i kommentarsfunktionen, vi ses!

6:51 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack för att du "parasitbloggade", darling! Mera sådant. Och jag blev jävligt glad över att du också gillade Lady in the Water, vad är det för fel på alla surisar som motorsågade den? Har de sett samma film som vi? Jag hoppas att Shyamalan fortfarande har sin bästa film framför sig (om han nu får göra några mer filmer efter att The Village och Lady bombade). Att du inte gillar Napoleon kan jag ALDRIG komma över och jag förstår inte att du bara gav 40 year old virgin en 2:a, men vi kan ju inte tycka likadant om precis ALLA filmer. Bara de flesta.

7:01 em  
Anonymous Anonym said...

Alltså, jag ville bara tillägga att jag fullkomligt ÄLSKAR Napoleon Dynamite.
Jag blev helt nervös av att recensera dig sådär direkt och utan förberedelse, Andrea. På samma sätt som det väl är ett sorts professionellt självmord att kritisera kollegor. Och kan lätt tolkas som mer än en smula bittert :)
Det ska bli mycket intressant att se avsnitt tre och fem och se hur konceptet sätter sig så småningom när alla är lite mindre nervösa och samtalet bara kan flyyyta på. Görans första program såg jag inte alls, då var jag helt fast i bokmässeträsket.
Kisses. r

10:35 em  
Blogger Gabriel said...

Eftersom jag inte har svensk TV här är det förstås svårt för mig att alls kommentera den nuvarande filmkrönikans förträfflighet eller brist därav jämfört med tidigare upplagor, MEN jag klarar inte av att undvika att påpeka att Napoleon Dynamite lugnt är den mest överskattade amerikanska film som gjorts de senaste fem åren. Du veeeet att det är saaaaaant, Andreeeeaaaa... Har förresten The Science of Sleep kommit till Sverige än? Den kommer du gilla - äntligen har Gondry vuxit in i sin skrud som mogen filmmakare! Levande kylskåp och stop-motion-skrivmaskiner... aaahhh... den var så fin!

10:42 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Jag vet att USA är ett u-land, Gabbe, men ni har väl ändå internet. Du kan kolla programmet på www.svt.se/filmkronikan... Och jag vet INTE att Napoleon är överskattad. Tarkovski är överskattad! He he.

10:49 em  
Blogger SNy. said...

Emma... skärpning.... Nu är du totalt ute och cyklar. Napoleon dynamite är ingen skitfilm. Du är dum i hu*****t som påstår det och sedan hyllar Lady in the fkkn water som ÄR EN SKITFILM. Älskar dej ändå! Liksom Andrea. Men filmkrönikan blev inte bättre. Jag liksom ser det som ett experiment numera. Sjukt ointressant. Och Andrea måste lära sig att avbryta!

11:17 fm  
Blogger SNy. said...

...och vidare ska vi som älskade Napoleon Dynamite ta och importera dvd:n på Mark Christophers PIZZA (http://www.imdb.com/title/tt0376827/) den 24 oktober. Där har vi kvinnans motsvarighet!

11:22 fm  
Blogger Emma said...

Titta, se där. Gabriel verkar vara en hyvens prick med en välutvecklad smak. Roger och Andrea, tsss. :)

Jag är för övrigt grön av avundsjuk på alla som sett Science of sleep. Så, nu är jag både bitter och avundsjuk. Suck.

11:45 fm  
Blogger Gabriel said...

Ja, SoS är ruggigt bra. Och tydligen så har Michelle Gondry en utställning på ett litet museum här i NY som bara handlar om hans ex-flickvän... det hela verkar mycket udda, och återspeglar skojigt nog exakt en av de galnare sekvenserna i SoS. Jag ska gå och titta på utställningen i veckan; enligt utsago innehåller den t ex ett armband gjort av hennes naglar. Ehhh... hm. Men filmen var jävligt bra i alla fall!

Och sny... varför är "huvudet" ett fult ord? Jag förstår inte... jag menar, f*****r inte!

Och Emma: var inte avundsjuk! Den kommer ju snart till sthlm väl?

6:35 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Andrea!

Jag tyckte jättemycket om dig i program 1. Du lät jätteduktig och inspirerad. Dessutom har du en underbar finlandssvenska och sjukt snygga shorts. Den kritik som jag sett av Filmkrönikan har varit mot det nya konceptet samt mot Helena, och faktiskt mest hyllningar til dig. (Kolla dvdforum.nu:s tråd om Filmkrönikan t ex.)

Kämpa på!

Kram. /Anton

11:40 em  
Blogger mattias said...

Det här var ju jättetrevligt, go'vänner. Får jag också vara med? Trots att jag inte sett Krönikan än?
/Mattias D

10:22 fm  
Anonymous Anonym said...

Håll snattran om dina priviligierade eftermiddags-cocktail-förhandsvisningar av heta filmer som vi inte kan se, Gabbe! Orättvist att folk som inte ens har vett att uppskatta en film som Napoleon Dynamite ska få ta upp plats i biosalongen (jamenar, han har ju Snowjoggers på sig! För guds skull!).

ps. stavar han det inte "Michel"?.ds

7:25 em  
Blogger Gabriel said...

Jo det gör han. Michel. Jag var trött, och blandade ihop Billy Wilder och Billy Crystal.

3:11 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Du är en elak, elak människa Gabriel. Eller ska jag säga Frodo? Du har ju trots allt kommit på andra plats i en Frodo look-alike tävling. Kanske det var dina håriga fötter? But I love you anyway:-)

5:05 em  
Anonymous Anonym said...

Tänkte säga nåt elakt om programmet, men väl här så insåg jag att det ju var mycket trevligare att säga något positivt.

Du har snygg figur, får jag väl säga då ;-)

Och programmet är ju inte dåligt, varken i upplägg eller innehåll. Även om man ibland saknar Everdahls eller Orvars något faderliga famn, vilket din bisittare saknar. Har har ju dock trendiga kläder och en dito lugg. Mer än vad man kan säga om mig :)

10:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hej!
Filmkrönikan med dig och Navid var
Okej! Synd att programmet lades ned. Det började samma dag som jag
föddes den 26:e september 1956. Den
bästa film jag sett är dels Coming
home med Jane Fonda dels Schindlers
List.
Jag tar inte det på allvar men var
för skrev du om att tvätta fittan
med bensin?????? Hans Kvinto

1:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home