söndag, mars 16, 2008

Berätta inte för någon

Såg precis den franska filmen Berätta inte för någon från 2006. Lyckades på något sätt missa den totalt när den gick upp på bio i höstas (den kom ut på dvd för två veckor sedan). Men jag är så glad att jag hittat den nu (tack Janne för tipset)! Den var nämligen riktigt bra. Filmen är ett thrillerdrama om en man som åtta år efter att hans fru mördades får ett mejl som verkar vara från henne. Det är spännande hela tiden och överraskande i sina många vändningar. Jag läste faktiskt boken av Harlan Coben som filmen bygger på för några år sedan, men den var typisk hängmattsläsning och jag tyckte den var uselt skriven (eller så var den dåligt översatt) så jag glömde fort bort den. Så här är ett sällsynt exempel på när filmen är bättre än boken.

Berätta inte för någon är skådespelaren Guillaume Canets regidebut, vilket är imponerande. Han är inte bara snyggaste fransosen (efter guden Vincent Cassell) som arbetar inom film, han har dessutom uppenbarligen talang som regissör. Berättelsen rör sig i hästmiljö och tydligen är Canet i princip uppvuxen i stallet eftersom hans föräldrar sysslade med hästavel, så det passar ju bra.

Huvudrollen spelas av Francois Cluzet som ser så typiskt fransk ut att det löjligt (= liknar Daniel Auteil). Bland de andra skådisarna finns Marie-Joseé Croze (som spelar en av sköterskorna i Fjärilen i glaskupan) och Kristin Scott Thomas som förresten snackar utmärkt franska.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det första jag tänkte när jag gick in på din blogg idag var: "Varför har hon en bild på Noah Wyle i det nya inlägget..?" Haha!

8:37 fm  

Skicka en kommentar

<< Home