onsdag, april 09, 2008

Filmkrönikan i kväll om spansk skräck

I kväll handlar Filmkrönikan om den spanska skräckfilmsvågen under 2000-talet där filmer som The Others, The Devil´s Backbone och Barnhemmet ingår. Jag fullkomligen älskar de flesta av de här filmerna (och det var min idé att vi skulle ta upp fenomenet), så det känns extra kul med programmet i kväll. Gäst är filmkritikern Emma Gray-Munthe, som säger massor bra saker och är lika underskön som alltid. Jag recenserar spanska skräckisen Rec och kortspelsfilmen 21 (med underbara Jim Sturgess).

Programmet sänds som vanligt kl 20.30 på SVT2, men kan redan nu ses på nätet här. Där kan man också kolla in min webbsågning av nya Steve Carrell-komedin Min brors flickvän, Navids recension av svenska dokumentären Maggie vaknar på balkongen och sist, men absolut inte minst ett webbsamtal mellan Emma, Navid och mig om den spanska skräckfilmen idag.