onsdag, april 02, 2008

Extras julspecial


Som ni vet är jag ett stort fan av Ricky Gervais serie Extras (se tidigare inlägg). Serien har gjorts i två säsonger (med sex avsnitt per säsong), men i julas gjorde de en julspecial (som visades i slutet av förra året). Julspecialen är en fullängdsspecial av serien, enligt Gervais det sista vi kommer att få se av Andy Millman och de andra rollfigurerna (agenten!). Jag har hållit och hållit på att se den eftersom jag inte vill säga adjö till serien, men i måndags kväll kunde jag inte låta bli längre, kände att jag var tvungen att muntra upp mig efter mitt skräckfilmsmaraton (se tidigare inlägg).

Tji fick jag. Julspecialen är inte uppiggande komedi utan snarare nattsvart och hård kritik mot vårt kändisfixerade samhälle. Andy säger upp sig på sin korkade tv-serie When the whistle blows och får inga fler jobb och tvingas till slut gå med på att göra Celebrity Big Brother samtidigt som han helt har glidit ifrån Maggie i sin ständiga törst efter att vara känd. Inne i Big Brother-huset levererar han ett riktigt brandtal mot den ytliga och på många sätt riktigt vidriga kändiskulturen som frodas just nu. Alldeles lysande! Förvänta er inte så många skratt, men däremot en och annan tankeställare.

1 Comments:

Blogger Ingemar Nystrom said...

Håller med dig, skrattet fastnade hela tiden i halsen, höll på att stänga av några gånger men slutet var fantastiskt och gripande, så det var värt att avsluta julaftonen med.
Ha en fortsatt teevlig jul!
Ingemar

2:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home