måndag, mars 31, 2008

På finska i radion med Idol-Markus

I lördags var jag med på Soili & Waronen Show på Sisuradio (alltså P7, Sveriges radios finska kanal). Har varit gäst hos dem tidigare, bl.a. tillsammans med skådespelerskan Stina Rautelin, men nu var ett helt gäng i studion som hängde och drack bubbel. Träffade min gode vän Håkans flickvän Darya som sjunger i tangobandet Månskensorkestern(se bilden). De ska spela på Södra Teatern på torsdagen på klubben Tangopalatsi, soloaktuella Markus Krusegård från Laakso är en av gästartisterna. Tror att det kommer att bli grymt, tyvärr är jag dock i Göteborg, snyft. Men de ska spela på Bio Tellus i Midsommarkransen på fredagen, så ser dem då i stället tror jag. De spelade en låt av Månskensorkestern i showen, det var asbra. Finsk tango får mig verkligen att tänka på 50-talet och forsrännare och andra underbara saker.

En annan av gästerna i studion var Markus Fagerwall, a.k.a. Idol-Markus (för bättre bild kolla in hurry.se). Jag har inte ens vetat att han har finska rötter (mamman talar finska, pappan mäenkieli, alltså tornedalsfinska) och aldrig hört hans musik innan han spelade några låtar där i studion, men han kändes rejäl och sympatisk och det visade sig att vi hade en gemensam kärlek till backhopparen Matti Nykänen. Det går inte ens att förklara fenomenet Matti; han är den mest framgångsrike backhopparen genom tiderna med hur många guldmedaljer som helst bakom sig, men samtidigt är han en bisarrt korkad alkis vars liv prytt de finska löpsedlarna de senaste 25 åren med historier kring allt från strippande till fängelsestraff. Och han har en total förmåga att säga de absolut roligaste citaten hela tiden. De förlorar rätt mycket i översättningen från finskan, men ett axplock är:

"Livet är life", "Kanske jag var berusad, kanske inte, so not?", "Det är en sådan där fifty-sixty grej" (Markus berättade att hans bolag heter 5060 p.g.a. detta citat), "Ibland känns det som om man upplevt någonting förut, man får en sådan där bon voyage-känsla". Med mera, med mera. För er som förstår finska finns här en samling citat. Nu senast hade finska Fyran visat en dokumentär om hans liv (jag måste ha tag på den!), det var det mest sedda programmet på Fyran det senaste året. Dokumentären slutade tydligen med en kommentar från Matti (eller var det bara en bild) där han hade på sig en t-shirt på vilken det stod: "Missä me ollaan? Ja oonks mäkin siellä?", alltså "Var är vi? Och är jag också där?". Klassiskt! Shit vad kool det vore att ha på sig den en sen söndagseftermiddag på Berghain i Berlin... Det har också gjorts en spelfilm om honom som heter Matti, där Jasper Pääkkönen (en av Finlands i mitt tycke bästa unga skådisar) spelar Matti. Den är riktigt sevärd.