måndag, mars 31, 2008

En skräckfylld dag

Ibland är det skrämmande att vara filmkritiker. Då menar jag inte att man är rädd för att universum ska tycka att man har ett alldeles för bra jobb och därför se till att man blir påkörd eller något utan jag menar bokstavligen skrämmande. Började dagen med att se amerikanska nyversionen av bröderna Pangs The Eye, med Jessica Alba i huvudrollen. Den var skitskrämmande, jag satt där och skrek i hörnet av biosalongen, det var riktigt pinsamt hur jag höll på. Jag som brukar vara thrilled av att se skräck var flera gånger tvungen att hålla händerna för ögonen för att jag inte pallade. Ska göra en webbrecension av filmen som publiceras på Filmkrönikans webbplats på onsdagen, så höll ögonen uppe då. Här kan ni kolla på (den rätt dåliga) trailern så länge:


Efter lunch var jag sedan på The Ruins, en riktig dussinskräckis som var rätt så lam. Två unga amerikanska par hittar en mayaruin i skogen i Mexiko och sedan händer det en massa mindre kul saker förstås. Det är rätt svårt att bli rädd när det onda är talande murgröna (I kid you not)... Vad indieprinsessan Jenna Malone gjorde i filmen förstår jag inte riktigt, jag trodde hon var mån om sin kredd, men tydligen inte. Filmen har premiär i slutet av maj.

I kväll ska jag se Jaume Balagueros nya film Rec, vilket jag verkligen ser fram emot. Han är snubben bakom Nameless, Darkness och Från andra sidan, alla bra filmer. Men den är också en skräckis, så jag har faktiskt övertalat min kompis Målar-Janne a.k.a. Kerv Jenok (världens roligaste alias) att se den med honom, jag pallar inte möta skräcken själv så många gånger under en dag. Ska recensera filmen till nästa avsnitt av Filmkrönikan (som sänds 9 april) då vi ska ha den nya spanska skräckfilmsvågen som tema (äntligen!), det kommer att bli grymt. Emma Gray-Munthe ska vara gäst, sweet.