tisdag, april 01, 2008

Jack Black är jävligt ojämn


Jag förstår att en skådis eller regissör inte alltid kan hålla samma nivå, även om det är några som lyckas. Brad Pitt och George Clooney gör nästan bara bra filmer medan Johnny Depp gör nästan bara dåliga filmer nuförtiden (han som brukade vara en sådan garanti för kvalitet!). Ridley Scott kastar sig mellan genialitet (Blade Runner), riktigt bra filmer (Gladiator), helt ok rullar (Kingdom of Heaven) och total dynga (Hannibal).

Men nu skulle jag ju snacka om Jack Black ju. Det är intressant hur extremt mycket mina känslor för honom som skådis kan variera. Ena stunden gillar jag honom skarpt, t.ex. i härliga romkomen The Holiday (som fick oförtjänt dålig kritik förresten) och andra stunden hatar jag honom. Som i Tenacious D-filmen eller Nacho Libre. När han är på sitt allra värsta "spärra-upp-ögonen-och-gapa-ur-sig-alla-repliker"-humör finns det nästan ingen som irriterar mig mera faktiskt. Möjligen då Dane Cook eller Jennifer Garner.

Var och kollade på Michel Gondrys Be Kind Rewind i dag och där höll sig Jack Black mer än lovligt på den enerverande sidan av sitt skådespelande, inte ens sjukt sympatiska Mos Def kunde kompensera upp den irritation som infann sig inne i mig varje gång Black syntes på duken. Hörde dock att han är väldigt bra i Noah Baumbachs nya Margot at the Wedding, så ska nog snabbt försöka bota mina känslor. För jag gillar ju Black egentligen. Tror jag.