onsdag, april 09, 2008

Helgen i Paris

Ååh, vad det var härligt i Paris! Trots ett lite svajigt väder fick jag mycket sol och ännu mer vårkänslor och fick vara med om massvis kultur och nöje. Var alltså där för att möta upp min äldsta kompis Malin (som pluggar i Geneve) och hennes föräldrar Ulla och Chrisu, som bor där. Pappan jobbar som kulturattaché på finska ambassaden, så förutom att vi fick bo i gästrummet på deras lägenhet (tack än en gång till mina underbara extraföräldrar) så hade Chrisu ordnat biljetter till en modern dansföreställning på Theatre Chatelet lördag kväll. Efter föreställningen gick vi och drack drinkar i underbara bögområdet Marais för att sedan avsluta kvällen på nattklubben Queen (som var katastrofal med hemsk musik och unga aningslösa människor).

Söndag och måndag gick vi omkring hela dagarna och insöp stadens atmosfär. Arkitekturen är helt fantastisk och jag fick se alla roliga turistmål. Vill absolut tillbaka till Paris, det var en stad som jag omedelbart förälskade mig i (om bara inte de där fransmännen var där så...). Här är några av bilderna jag tog, vi börjar med:

Allmän turism:


Utsikt från lägenheten (oui, det är Eiffeltornet i bakgrunden)


Utsikten på natten


Framför otroliga kyrkan Notre Dame (notera det dramatiska vädret)


Zee Tower


Vackra kyrkan Sacre Couer (som ligger ovanför Montmartre)


Vid Jim Morrisons grav. Jag hade en riktigt intensiv Jim Morrisonperiod i 16-årsåldern, lyssnade på alla The Doors skivor, läste hans poesi och förstås biografier om honom. Det som etsat sig fast om hans liv är att han alltid gick kommando i sina skinnbrallor. Hmm, man kan inte tvätta skinnbrallor och han svettades säkert kopiöst under konserterna plus att detta var på 60-talet då man hade sjuuukt mycket könshår= you do the math. Motsatsen till "fräscht" skulle jag säga.

Filmrelaterad turism:


Chrisu och jag framför glaspyramiden vid Louvren

Utanför Moulin Rouge

Allmänt sköj:


Spindelstatyn "Min moder" av Louise Bourgeouise


Jävligt kool bronsstaty i Tuillerierna


Äntligen!


Romantik på gatan


En alldeles vanlig restaurang


Gatuhörnskonst

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är ju Bub från Bubble Bobble!

8:00 em  
Anonymous Anonym said...

jag fattar definitivt hela commandogrejen, jag känner likadant för ica-kassar..

11:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hej, kul att se bilder från Paris. :) där finns ju hur mycket som helst att se känns aldrig som man blir riktigt mätt på det. Kul blogg!
/Sofia

9:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home