fredag, maj 16, 2008

Berlinerpopplarna


Har precis avslutet den norska romanen Berlinerpoplarna, som jag fullkomligen älskade! Tack till Oscars mamma Monica för tipset. Romanen handlar om tre bröder från en bondgård utanför Trondheim; en är kvar på gården som svinfarmare, en lever lyxliv som skyltfönstersdekorerande bög i Köpenhamn och en är begravningsentreprenör i hembyn. Historien och språket var fantastiskt (jag läste den i svensk översättning), kan rekommendera den starkt. Och nu fick jag reda på att SVT köpt in den norska tv-serien som bygger på boken, med sändningsstart 26 juni. Ska bli spännande att se vad de gjort av den, medan jag läste den funderade jag mycket på hur man ska kunna översätta en så språkdriven och inre känslor-driven bok till film.

Nu när jag är ledig hinner jag läsa mycket, så rekommendera gärna böcker som har rört er. Just nu väntar jag på att den nya boken av Anne B. Ragde (som skrivit Berlinerpopplarna), Eremitkräftorna, ska komma ut på pocket. Och ska precis börja på Hans Gunnarssons Någon annanstans i Sverige, en bok jag plockade på måfå senast jag var på Pocketshop (världens bästa butik, sewiöst!).

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vet du nån bra sajt där man kan se klipp och intervjuer från cannes? Tidigare kunde man ju uppleva lite av cannes-stämningen tack vare svt.se Så icke i år.. har du nått tips?

8:49 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej,

Tack för de tidigare Berlintipsen. Jag kör en liten avrapportering här med tanke på den passande boktiteln.

Fredag; Bar 25 (schysst ställe men lite dåligt med folk och ganska lugnt) sedan Weekend (på sextonde våningen in skyskrapa vid Alexanderplats) som var okej och alltid härligt att se solen gå upp.

Lördag; Berghain/Panorama Bar. Riktigt bra även om jag förväntat mig mer dekadens med tanke på alla historier och förvarningar om "bögar som sniffar kokain från kuken på varandra på toaletten". När vi gick kl 07 på morgonen var det en lång kö som skulle in.

Söndag; Min kompis Fabian lyckades till slut övertala mig till utgång. Efter drinkar i Friedrichshain (bästa området just nu enligt mig) så åkte vi till Bar 25 som alla sa var söndagens ställe. För första gången blev vi nekade inträde på grund av att det var för fullt. Irriterande och inte blev det bättre av att vi sedan åkte till Visionär som visade sig vara stängt. Kvällen slutade istället på en rätt kass bögklubb tillsammans med några trevliga danskor.

Varje kväll avslutade vi förresten med att leka "Dazed and Confused" genom att klättra över staket till en lokal fotbollsarena brevid vår lägenhet och ligga i mittcirkeln och dricka sprit. Yes, vad det är härligt att vara 35. Snart är vi där igen.

Kram

Björn

11:43 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack för avrapporteringen, Björn! Vad tråkigt för er att Der Visionär var stängt, det är ett koolt ställe. Har hört att Weekend är superturistigt, men det kanske det inte var? Om ni gick från Berghain redan sju på morgonen på söndag så förstår jag varför du tycker att det inte var så dekadent. Du skulle se det sju på kvällen på söndag, då är det bra schlevig stämning bland bögarna...

Ha det! A

1:02 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, Weekend är nog ganska turistiskt. Jag har varit där förut och det har blivit sämre.

Känns som om hela Berlin blivit en aning mer turistiskt under de år jag åkt dit. Men det är kanske inte så konstigt att något som är så bra till slut upptäcks av fler? Majoriteten av de personer man pratar med har ju trots allt inte varit där än och många fortsätter ju att åka till "ickeäventyrstäder" som London.

Några av våra kompisar var förresten på Visionär på lördag eftermiddag och var väldigt positiva (och försökte förgäves ringa in oss som varit mer utsvävande kvällen före).

En schysst grej som vi gjorde den här gången var att vi byte min lgh i Stockholm med ett tyskt par som hade en lgh på 110 kvadratmeter med härlig balkong i Pankow (lite ute på landet men ändå schysst). Det blev en bra bas som gjorde återhämtning något enklare.

1:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home