torsdag, februari 24, 2011

Ökenblomman

Kollar in lite trailers för nya filmer och stötte på trailern för Desert Flower, filmatiseringen av Warie Diries bok Ökenblomman. Dirie är den somaliska kvinnan som växte upp som omskuren nomadkvinna som flydde från ett arrangerat äktenskap och hamnade i London där hon blev upptäckt av modefotografen Terence Donovan och blev supermodell. De flesta tjejer har läst boken och uppföljaren Ökenblomman återvänder, men de hade lyckats gå mig förbi ända tills jag hittade dem på en loppis i Nyköping för en krona styck i höstas. Böckerna är inte direkt någon storartad litteratur, men hennes öde är verkligen fascinerande. Det som påverkade mig mest var allting hon berättade om infibulation, den värsta form av kvinnlig omskärelse som finns. Jag har vetat hur vidrigt det är, men att få veta alla detaljer kring hur den går till och hur det är att leva med det var fasansfullt. Hur kan det fortfarande i vår tid existera något så hårresande? Det och att kvinnor stenas till döds för att de blivit våldtagna är det mest upprörande och svårförståeliga jag vet. Människor gör detta mot andra människor. Mot sina barn. Finns inga ord.