torsdag, mars 08, 2007

Inte bara Michael Haneke är ett pervo


Såg om Larry Clarks Bully igår. Ska spela in pgm 7 av Filmkrönikan imorgon och vi ska snacka om Alpha Dog med Daniel Fridell som gäst. Bra matchning av filmoch gäst känns det som, kan bli bra.

Alpha Dog är typ samma film som Bully, fast inte med lika mycket knullande. Gamle Larry är fan ett pervo (kolla in bilden, han ser ju ut som en gammal seriemördare typ), det finns fler scener i Bully där skådisarna är nakna än scener där de inte är nakna. Visst fyller sexet ofta en funktion i historien och det säger ju mycket om livsstilen och inställningen bland ungdomarna i filmen, men det är svårt att inte ändå få en känsla av att Larry runkar bakom kameran av upphetsning över att få chockera de stackars pryda amerikanerna än en gång. Det känns verkligen på tiden att han börjar göra lite andra sorts filmer, vill karln inte utvecklas? Att visa en ung kille som slickar en MILF:s "hallongrotta" (yes, äntligen fick jag användning för ett av mina favoritord) som i Ken Park är inte direkt att utveckla sig som filmare, även om det är att ta chockerandet ett steg längre. Nu har jag inte sett hans nyaste film Wassup Rockers? (det grämer mig att jag missade den på Stockholms filmfestival i höstas), men som jag förstått handlar den också om ungdomar och skatekultur, så...

5 Comments:

Blogger Gabriel said...

Michael Haneke är inte ett pervo! Han är bara... öh... lite sadistisk. Bara lite. Pytte.

4:32 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Just det ja, att ha en scen där en gammal nucka skär sig med rakblad mellan benen och sedan försöker våldta sin morsa är inte pervo. Absolut inte.

5:12 em  
Blogger Gabriel said...

Skyll på Elfriede Jelinek! MH vet bara att följa sin originaltext...

5:28 em  
Anonymous Anonym said...

Hallongrotta, Hyvää!

Men sen kommer man till att tänka på Tarja och då blev det liksom inte lika mumsigt längre!

Men också skulle man nästan kunna förledas att tro att du har en lika underbar benämning på
-.. . - / -- .- -. .-.. .. --. .- / --- .-. --. .- -. . - --..-- / -.- .- .-.. .-.. .- - / -.- ..- -.-


http://morsecode.scphillips.com/jtranslator.html

10:01 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Gunnar: Ha ha ha ha ha! Att skriva det i morse var något nytt, själv brukar jag säga "det där som börjar på k och slutar på k" och så brukar jag förtydliga med "och då menar jag inte kärlek..."

12:01 fm  

Skicka en kommentar

<< Home