fredag, mars 09, 2007

Metro: Nina Frisk, Princess och Fur


I dagens Metro har jag skrivit den långa recensionen på Maria Bloms Nina Frisk och två kortisar på danska animen Princess och hårfixerade Nicole Kidman-filmen Fur - ett fiktivt porträtt av Diane Arbus. Har också skrivit Reuters ruta. Allt kan läsas här.

Princess är riktigt bra, jävligt hard core med massvis våld. Det funkar utmärkt att den är animerad, det hade kanske varit lite för extremt att filma den i "live action". Filmen handlar om syskonen August och Kristina som i ung ålder förlorar sina föräldrar i en bilolycka. Kristina hamnar i porrbranschen och dör slutligen efterlämnandes en femårig dotter. August har varit ute i världen som missionär och kommer tillbaka för att ta hand om flickan, men också för att hämnas på de som han anser är skyldiga till hennes öde. Bilolyckan och tiden kring den får vi se i återblickar som är filmade med en skakig handkamera (live action) av August och så småningom förstår man att även han har sin del i Kristinas öde.

Jag ville se filmen redan när Stockholms filmfestival visade den i höstas och har sett fram emot den massor. Den var värd väntan, jag blev verkligen ordentligt berörd av filmen och har tänkt på den mycket sedan jag såg den för några veckor sedan. Det är något med danska som jag bara diggar så infernaliskt. Dansk film överhuvudtaget, men nu menar jag det danska språket. Det är så hårt och vulgärt på något sätt och passar så perfekt till att berätta historier som utspelar sig just i den undre världen befolkad av gansters och prostituerade. Det är knappast politiskt korrekt att tycka det, men jag menar det med all respekt och kärlek för det danska språket. Jag älskar danska! Hur kan något så litet som hur den lilla flickan i Princess uttalar namnet på sitt mjukisdjur Multe bara kännas så rätt? Ja, för att det uttalas på danska. Förstås.
På tal om Fur - ett fiktivt porträtt av Diane Arbus så har jag blivit helt besatt av en ljusblå klänning (se bilden) som Nicole Kidman har på sig i flera scener i filmen (bl.a. badscenen). Jag vill ha den! Och de supergulliga ballerinaskorna som hon har till. Har överhuvudtaget flummat in på romantiska tunna sommarklänningar a la amerikanska depressionen (som man kan använda vid typ två tillfällen per år i Sverige). Tar gärna emot tips!

2 Comments:

Blogger SNy. said...

Andrea min kära vän. Ska du ha tag på sådana där kråsiga klänningar som Kidman har kan du ju pröva med svenska http://www.tont.nu/ - de har mycket snygga 40-tals inspirerade grejer.

5:10 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack gulle Stefan! Den blåa klänningen är min. Barret hälsar. Pöss

1:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home