fredag, mars 16, 2007

Snabba cash


Är på lande med familjen, har plöjt Jens Lapidus koksbok Snabba cash. Det är omöjligt att lägga den ifrån sig, den förtjänar all hype den fått. Tre personer i Stockholms kokainvärld; en bratsnubbe, en chilenare och en jugge. Bra skriven. Drivet språk. Alla karaktärer intressanta, man gillar dem trots att de är lite losers allihop. Timmarna bara tickade förbi inatt, det klassiska "bara ett kapitel till". Lite likt "bara en öl till". Bättre att läsa tills man somnar och supa tills man slocknar tycker jag. 474 sidor på två dagar talar sitt tydliga språk. En bok jag lugnt kan rekommendera till alla, t.o.m. killar som aldrig läser böcker (tyvärr är de alldeles för många).

Så skönt att sträckläsa, att verkligen vara inne i en bok, är någon månad sedan sist. Har hållit på tragglat i den andra Arnboken, ettan gick lätt, men det omständigt högtravande "Gud allmäktiges bla bla bla" i tvåan är lite väl boooring. Ska nog läsa dem ändå, filmen håller ju på spelas in i denna stund och det känns nödvändigt att ha läst böckerna innan man ser den. Guillous Madame Terror ser jag däremot fram emot att läsa, läste alla böcker om Hamilton när det begav sig (och jag var typ 16...).

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Och alla brudar som inte läser böcker också då antar jag. Klart du ser världen i tjejer killar eftersom du är född på 70-talet. Vi 80-talister är mindre kategoriserande. Or are we?

2:44 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Hm, håller inte riktigt med dig, jag om någon ser inte världen så mycket i killar vs tjejer, det skulle ju vara att gräva sin egen grav eftersom jag i så fall är en kille med mitt intresse för bilar, actionrullar och okomplicerat häng och mitt ointresse för mode, smink och annat tjejskit. Och 80-talister är ju för fan från en annan planet där man använder ord som hora och tjejerna registrerar sig på sajter som snyggast.se. Ingen skillnad på killar och tjejer?
Men självklart finns det väl tjejer som inte läser och ja, jag skulle rekommendera boken åt dem, även om jag tyvärr tror att det finns idiotbrudar som skulle föredra att läsa Marian Keyes eller dylikt piss. Mitt inlägg baserar sig på det faktum att jag aldrig träffat en enda tjej som inte läser böcker alls, men flera gånger träffat killar som på allvar säger (utan att skämmas!) att de inte läst en hel bok sedan skoltiden. Det är väl också enligt undersökningar så att kvinnor läser mycket fler böcker. Hursomhelst, de stackars romandissarna (oberoende av kön eller ålder) kan inte skylla på någon annan än sig själv när de famlar i sitt outvecklade vokabulär...

3:00 em  
Anonymous Anonym said...

Ja, du kanske har rätt. När jag tänker efter händer det rätt ofta att man stöter på killar som stolt avfärdar all skönlitteratur med argumentet att om de nu ska läsa nåt ska de lära sig nåt på kuppen (typ hugga ved och sånt antagligen) och därför funkar bara facklitteratur. Blev bara lite spontant pissed på ditt inlägg, men nu känns det bättre. Gillar din blogg skarpt i övrigt!

8:16 em  
Anonymous Anonym said...

Hej,
Jag gillar det du skriver! Kan man köpa boken i USA?


Jag har precis flyttat till North Carolina med min man som fick jobb här. Kul att du har satt upp en blogg som jag har hittat. Jag kommer säkert att titta in här i framtiden och kommentera lite. Kanske ska sätta upp min egen blogg sen, man har inte så mycket för sig här ändå när mannen jobbar. Idag kollade jag på nätet efter ett bra namn på vårt kommande andra barn. Jag till att det ska bli ett svenskt namn och hittade en sida om just namn eller svenska namn i alla fall. Har ni några bra tips? Eller tips på hur jag kommer igång med min blogg?

2:53 fm  

Skicka en kommentar

<< Home