lördag, februari 23, 2008

Oscartipset

Sitter hos min bror i Åbo och ska precis avnjuta en lyxig frukost. Efter inspelningen i går av program 4 hoppade jag på tåget från Göteborg (SJs internet suuuger så mycket, hade tänkt blogga där men men), väl i Stockholm rakt till hamnen och sedan med båt hit. Nu ska jag på 30-årsfest i en annan stad (Ekenäs) och sedan till Helsingfors och hälsa på min pappa. Så fem städer på två dagar. Och det är vardag nuförtiden. Får se hur jag reagerar när jag plötsligt verkligen bor i Stockholm och är mer än några dagar på samma ställe, kanske jag blir helt prillig? Mitt legendariskt dåliga tålamod får liksom aldrig tid att hinna i fatt mig nu. Kanske det är därför jag går omkring och är så lycklig hela tiden? Time will tell:-)

Hur som helst, i morgon kväll är det Oscarsgala. De senaste fyra åren har jag kollat på galan tillsammans med ett gäng tjejer (bl.a. filmkritikerna Elin Larsson och Emma Gray-Munthe), vi brukar dricka vin och vaka hela galan. Och förstås tävla om vem som har mest rätt. Kampen brukar mest stå mellan Elin och mig (sorry, Anna) och även i år har jag lämnat in en tipsrad trots att jag tyvärr inte kommer att vara på plats. Jag har skrivit alla filmtitlar på engelska även när filmerna har titlar på svenska, det är enklast så. Har även (inom parentes) skrivit vem/vilken film jag skulle önska att vinner. Om ni själv vill vara med och tipsa finns det utmärkta tipsrader att skriva ut här.

Som jag alltid säger, må bästa kvinna vinna!

Bästa manliga huvudroll:
Daniel Day-Lewis - There Will be Blood
(min önskning också)

Bästa manliga biroll:
Javier Bardem - No Country for Old Men
(min önskning också)

Bästa kvinnliga huvudroll:
Julie Christie - Away from Her
(Ellen Page)

Bästa kvinnliga biroll:
Cate Blanchett - I´m not there
(min önskning också)

Bästa animerade långfilm:
Ratatouille
(Persepolis)

Art direction:
Sweeney Todd - the Demon Barber of Fleet Street
(American Gangster)

Foto:
There Will Be Blood
(The Diving Bell and the Butterfly)

Kostym:
Atonement
(Elizabeth: The Golden Age)

Bästa regi:
Paul Thomas Anderson - There Will Be Blood
(Julian Schnabel - The Diving Bell and the Butterfly)

Bästa dokumentär:
To the Dark Side
(ingen åsikt, har bara sett Sicko)

Bästa dokumentära kortfilm:
Sari´s Mother
(ingen åsikt, har inte sett någon av dem)

Klippning:
No Country for Old Men
(The Diving Bell and the Butterfly)

Bästa utländska:
The Counterfeiters
(ingen åsikt, har för första gången jag kan komma ihåg inte sett någon av dem)

Makeup:
La vie en rose
(japp, tycker jag med)

Orginalmusik:
Atonement
(The Kite Runner)

Originalsång:
Falling slowly - Once
(ingen åsikt, inte sett någon av filmerna)

Bästa film:
Atonement
(No Country for Old Men)

Bästa animerade kortfilm:
Meme les pigeons vont au paradis
(ingen åsikt, inte sett någon av filmerna)

Bästa kortfilm:
Le Mozart des pickpockets
(ingen åsikt, inte sett någon av filmerna)

Ljudredigering:
The Bourne Ultimatum
(go Per Hallberg go!)

Ljudmix:
The Bourne Ultimatum
(No Conutry for Old Men)

Visuella effekter:
Transformers
(vad tror ni? 11000 rörlig delar på en robotbil, inget ska vinna över det!)

Bästa manus baserat på en tidigare förlaga:
No Country for Old Men
(samma)

Bästa originalmanus:
Juno
(jepp, definitivt)

Svaret får vi fr.o.m. kl 02.00 på kanal 9.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inga skrällar där direkt. Förutom att det nog är första gången någonsin som jag har sett fler av de nominerade filmerna än vad du har. Ska du delta med den här raden i mitt oscarstips också eller avstår du? Det är som vanligt ett starkt startfält, men du lär ju åtminstone slå Gabriel...

2:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home