fredag, februari 15, 2008

Sweeney Todd - ett mästerverk?


Jag trodde en stund att jag skulle recensera Sweeney Todd för Filmkrönikan och då aktualiserades än en gång problematiken med betygsättningen 1-5 stolar. Den är nämligen i mitt tycke exakt en 2,5 stolars film. Inte såpass dålig som 2, men inte så sevärd som 3 (som ju ändå betyder klart godkänt). Det är självklart att kostymerna och scenografin var hur koola som helst och Johnny Depp överraskade med en riktigt bra sång, dessutom diggade jag verkligen mekanismen i barberarstolen (man drog i en spak och då vändes stolen upp och ner och personen i den liksom hälldes ner i källarvåningen därunder) och så var några av sångerna helt okej. Och det är expressionistiskt skitsnyggt med allt blod. Men that´s it, fattar verkligen inte poängen med filmen och hade väntat mig bra mycket mer av Tim Burton, mannen som gett oss stämningsfulla Sleepy Hollow.



Jag erkänner öppet att jag inte är mycket för musikaler och här bölade de ju heeela tiden (så om man gillar musikaler är det väl en annan sak), men det var inte bara det, filmen var helt enkelt tråkig och meningslös. Sasha Baron Cohen var dock rolig som alltid, det är verkligen helt otroligt hur han lyckas se så olika ut i varenda roll. Gissa hur förvånad jag blev när jag såg att både Dagens Nyheter (och dessutom min idol Johan Croneman! Han har alltid verkat vara mer av en "jag delar av princip aldrig ut femmor"-filmkritiker) och Aftonbladet gett den 5! Högsta betyg?! Mina kära kollegor har all rätt att tycka vad de vill, men för att en film ska få en femma borde den ju vara nästan perfekt ju. Och då är det kanske 1 eller max två filmer per säsong som lyckas. Dit hör INTE Sweeney Todd i min bok. Vad tycker ni?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag håller med dig delvis, men jag kör heltal och av mig fick den 1. Som musicalfan tillika Burtonfan var den bara som en stor fet jävla bitchslap.

7:24 em  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Jag är till viss del med Mats. Älskar musikaler, är... var en gång ett stort Burtonfan, men det har gått över på sistone. Älskade Big Fish, kunde inte med Chokladfabriken. Sweeney Todd är bättre än den sistnämnda och hade väldigt bra enskilda bitar, och jag tycker nog det är en av Burtons allra snyggaste, men däremot kunde han inte hantera musikalbitarna. Han verkade inte våga spela det fullt ut, så problemet för mig var inte att dom bölade hela tiden - snarare bölade dom inte tillräckligt. Antingen borde dom bölat mer eller inte alls, och antagligen inte alls, för jag tror Tim gjort en bättre film om den bara fått vara film.

Och jag älskar Johnny Depp men det börjar bli lite väl mycket Johnny Depp över Johnny Depp.

10:55 em  
Blogger Kristoffer Viita said...

Jag har sagt allt som behöver sägas:
http://kristofferviita.blogspot.com/2008/02/sweeney-tard.html

4:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home