torsdag, februari 28, 2008

Stonerfilmer

När jag var i New York på nyår började jag diskuterade den lite speciella genren stonerfilmer med min kompis Adam. Alltså filmer där huvudkaraktärerna röker gräs, snackar om hur mycket de gillar gräs och där handlingen kretsar kring att röka på och de tokroliga konsekvenser det får. Ofta utspelar sig filmerna under en begränsad tid och har lite road movie-känsla (karaktärerna är på väg någonstans, ofta ett ställe där de ska få tag på sjuka mängder weed). Hur som helst insåg jag att jag inte sett alla filmer i genren, så nu har jag haft ett litet maraton. Den absolut överlägset bästa stonerfilmen är förstås The Big Lebowski, men jag tycker inte riktigt att den kvalar in här, den är ju på ett annat sätt en "riktig" film. Samma gäller Dazed and Confused. Half-baked såg jag i nu New York för första gången och den kändes väldigt daterad, Jim Breuers karaktär Brian gör filmen nästan olidlig att kolla på och Cheech and Chong-filmerna har jag sett för länge sedan, men inte sett om.

Så min topp 3-lista på stonerfilmer ser ut så här, ackompanjerad med klipp på de i min mening roligaste scenerna (tack universum än en gång för YouTube):

1. Smiley Face (Gregg Araki, 2007)

Scenen håller på från 06:00-06:40 (och som bonus finns "kärleksmontaget" också på det här klippet vid 03:02-04:13)

2. Harold and Kumar Go To White Castle (Danny Leiner, 2004)

Funderade på att välja montagescenen när Kumar drömmer om det liv han skulle få om han gifte sig med en stor påse gräs, men inget går upp emot Marijuana kills!-reklamen

3. How High (Jesse Dylan, 2001)

"I´m a ghost, ghost, ghost!" vid 04:48

1 Comments:

Blogger Henrik Löwenhamn said...

How High är grym. När den gick på Canal+ 'råkade' jag se den för många gånger. egentligen är den kass, men man är väl svag för filmtypen.

7:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home