onsdag, februari 27, 2008

Vad är en människa?


Ja, det är en jävligt bra fråga. Och vem är inte bättre att utreda den än min favoritprogramledare Fredrik Lindström? Ända sedan ryktena började gå om att Lindström hade ett nytt program på gång har jag väntat och nu när jag kollat på första delen av "Vad är en människa?" kan jag göra en liten bedömning. Surprise, surprise tycker jag att programmet är otroligt intressant och givande att kolla på. Och roligt förstås:-) Under en timme sitter Lindström och talar med en gäst (i första programmet med professorn Peter Gärdenfors, se bilden) kring denna fundamentala fråga och det är inga inslag, inga reportage, bara ett långt samtal (förvisso orerar Lindström kanske lite väl mycket på gästens bekostnad ibland, men det som sägs är så fängslande att man hjärtligt förlåter honom). Underbart att man ger samtalet och filosoferandet tid och samtidigt bygger upp timmen väldigt pedagogiskt genom att dela upp samtalet i mindre ämnen som t.ex. "Människan - husdjur och husse i ett?" eller "Vad vet vi om vad andra människor vet" och fortlöpande illustrera flera av teserna med små och belysande experiment i studion. Riktigt godis för hjärnan!

Programmet sänds på Kunskapskanalen onsdagar kl 22.00, men finns förstås på SVT Play (I lööv SVT Play, kollar på alla SVT:s program där). Jag lääängtar till i kväll när jag ska se både det andra programmet på nätet och det tredje när det sänds på tv.

Om några veckor ska jag gå på Lindströms show Svenskar är också människor! (klockren titel), det ser jag verkligen fram emot. Lovar att rapportera när jag sett honom.