tisdag, september 16, 2008

Flytt och det förbannade nätet

Så, i söndags flyttade vi äntligen till vår nya lägenhet i Friedrichshain. Konstigt förresten hur vissa ord bara är svårare att skriva än andra? Dit hör Friedrichshain och också entertainment av någon anledning. Anyway, i går packade jag äntligen upp mina väskor och nu känner jag mig installerad här i mitt rum. Det är rätt svalt inne, men det gasdrivna elementet går att skruva upp som tur, här har nämligen kommit en riktig köldknäpp och det är under 15 grader. Kallt och kallt, men med tanke på att Anna och jag var utomhus hela torsdag kväll utan att frysa alls så har hösten kommit med ett blam!

Och jag märker förstås att jag packat både bra och dåligt, har bara en ylletröja med mig t.ex. Men ska tillbaka till Sthlm i mitten på oktober, så då kan jag ta med mig mer. Ska gå på en väns disputationsfest och även vara moderator för den finska musikfestivalen Mokoma, som hålls på Finlandshuset i Stockholm lördagen 25 oktober. Välkomna dit!

Okej, nu till det viktiga: internet. Fan vilket u-land Berlin kan vara. Vår hyresvärdinna delar nät med en granne och routern är hos henne. Vi har alltså emellanåt sinnessjukt långsamt nät. Och då menar jag inte bara att det tar typ tre timmar att föra över ett tv-avsnitt från en extern server (farten är typ 35 kb/s, när jag är van vid 700 kb/s), utan att datorn står och laddar Nordeas hemsida i tjugo sekunder. Aaargh! Jag försöker övertala mig själv att det är bra för karaktären eller något, men det är ju inte det. Tvärtom. En del av min karaktär är att jag har dåligt tålamod och att arbeta bort det verkar rätt omöjligt, så istället har jag sett till att det mesta i mitt liv är effektivt. Att vänta hör inte till favoritsysslorna direkt... Och ni skulle bara veta hur långsamma bankomaterna är, det är fullkomligt skrattretande! Men men, det är det enda dåliga jag upptäckt hittills, så det krävs ingen raketingenjör för att lista ut att de goda sakerna långt överväger de dåliga. Älskade Berlin, för varje dag som går blir du alltmer en del av mig och jag en del av dig.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

känner igen dedär med internet.. jag får panik, blir fruktansvärt stressad och trycker en gång till på knappen, och en till, och en till, uppdaterar i hopp om att sidan ska ladda snabbare. Har hört att det är de ögonblicken när sidor laddar eller datorn "tänker" som stressar oss mest i hemmet...

... I like your blogg! Stor inspirationskälla då jag om mindre än tre veckor flyttar hemifrån till Munchen =) Keep it up!

12:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home