söndag, september 27, 2009

Hong Kong och tjingtjong

Var och hälsade på min bästis Oscar i Kina förra veckan, han bor i industristaden Shenzhen precis vid gränsen till Hong Kong. Först tillbringade vi en långhelg i Hong Kong, sedan hängde vi några dagar i Kina. Fantastiskt spännande. Vilken puls det är i Hong Kong, jag gillade staden omedelbart. Sjukt fett att det hela tiden är en skyline att kolla på när man sippar drinkar uppe i någon flådig bar i en skyskrapa, Hong Kong består ju av två delar med vatten emellan så då har man alltid utsikt över andra sidan. Fint. Vi hängde och lyxade och åt och drack drinkar och shoppade järnet. Väldigt najs för mig som hade min första sammanhängande längre semester sedan jag började på Filminstitutet. Här är några highlights!


På Star Ferry på väg från Kowloon till Hong Kong Island


Oscar på Ocean Park (där vi såg en säl balansera på en fena!)


Linbanan upp till Ocean Park


"Photos are only for reference". Så man kan inte äta dem?


Konstverk på väggen på 24/7 frukoststället The Flying Pan (Göteborgshumor i Hong Kong!)


Så galet roligt att bygga sandslott


Drakfrukt, världens mest praktiska frukt. Bara att skära mitt itu och äta med sked (och den håller sig i en vecka trots att den är uppskuren).