måndag, september 27, 2010

Familjeresa till Skara

Har haft min bror Jonatan med familj på besök hela helgen. De kom över från Åbo av många orsaker: för att hänga med mig (of course), för att Jonatan byggde en ny bokhylla i min lägenhet (så fort jag hunnit ordna mina böcker ska ni få se bildbevis, nu har jag bokhylla från golv till tak på båda mina sovrumsväggar, vilket är en dröm jag alltid haft), för att Jonatan och hans fru Camilla gjort en fantastisk vagga åt Georg och Dianas kommande bebis (mitt blivande gudbarn) och för att vi skulle hälsa på vår släkting Addi i Skara.



På fredagen överlämnades vaggan till Georg och Diana. Har knappt någonsin sett Georg så peppad! Och då är han ändå en av de mest peppade människor jag känner. Ni förstår säkert varför, vaggan är ju hur fin som helst. En liten båt som hänger i en krok från taket, sjukt praktiskt och extremt stiligt. Jonatan och Camilla tillverkade en liknande vagga när deras dotter Svea föddes och nu har de utvecklat den ännu mer. Hör av er till mig om ni är intresserade!

På lördagen bar det iväg till Skara. Har aldrig varit där tidigare, men det visade sig vara en rätt pittoresk sovande småstad. Och vår 89-åriga släkting Addi är värsta krutgumman, såå kool! Helt klar i huvudet, kör bil själv, har varit på Antarktis och kollat på pingviner för bara sju år sedan och besitter en spjuveraktig humor som är fullkomligt charmerande. Jag har länge närt en önskan om en låtsasmormor (se tidigare inlägg här) och nu har jag hittat henne. Härligt. På bilden nedan står Jonatan, den runkunnigaste mannen östanhavs (som han skrev på den första av de sjutton runstenar han gjort hittills... ja, han är fantastisk) tillsammans med Addi och tittar på Sparlösastenen (en av de viktigaste runstenarna i Sverige).