tisdag, september 21, 2010

Susanne Biers Hämnden


Såg äntligen Susanne Biers Hämnden i dag (se tidigare inlägg och trailer här). Den handlar om två unga killars vänskap och deras respektive familjers öden. Blev inte lika djupt berörd som av t.ex. Efter bröllopet (det blir jag å andra sidan väldigt sällan), men Bier håller ju alltid en otroligt hög nivå. Riktigt bra var det. Som vanligt visar Bier hur svårt det är att vara människa och rollfigurerna ställs inför moraliska val som verkligen är på liv eller död. Några av scenerna är fullkomligt lysande, skådespeleriet hela tiden på topp (alla in i minsta biroll är övertygande) och fotot ofta hänförande vackert. Såhär i efterhand känner jag att jag borde ha väntat tills jag kunde se den på bio, men när en exklusiv dvd på en film man väntat så här länge på hamnar i ens händer går det inte att låta bli...

Persbrandt spelar den ene pojkens pappa som pendlar mellan Danmark och sitt jobb som läkare i ett icke namngivet afrikanskt land. För en gångs skull är han inte typecastad som kvinnokarl/polis med smak för alkohol, utan den här gången får han spela en riktig människa, en trygg man som är djupt mänsklig. Och han är dessutom het som fan, i tjock kofta och knallblåa ögon kunde han vara med i vilken Pripps Blå-reklam som helst. Och hans röst... Underbar.

PS. Har ni sett att imdb.com ändrat utseende på sina sidor? De måste ha gjort det alldeles nyss eftersom det såg ut som vanligt när jag var inne tidigare i dag. Eftersom jag inte riktigt hunnit surfa runt där än så har jag inte bildat mig någon välgrundad åsikt om den "nya" sajten, när man ser det såhär snabbt är det främst det att bilder lyfts fram mer som är den stora skillnaden. Ska kolla noggrannare i morgon. Vad tycker ni?

2 Comments:

Blogger Morgan said...

Jag såg förändringen av IMDb för några dagar sedan, och min första tanke var att de fuckat upp sidan fullständigt. Jag förstår att de vill göra sajten mer visuellt tilltalande, men tyvärr försvinner överskådligheten i processen.

9:01 fm  
Anonymous Sofia said...

Trevlig bloggbekantskap det här!

Jag gillar inte IMDb:s omdaning, alldeles för plottrigt och utan den översikten man fick på filmens startsida. Ett hyfsat BUUU från min sida.

10:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home