måndag, september 20, 2010

Susanne Bier på Actor´s Studio på Cinemateket

Nu är det äntligen officiellt att Johanna Koljonen blir den nya samtalsledaren för Cinematekets samtalsserie Actor´s Studio. Hon kommer att vara alldeles utmärkt som vanligt, det är jag övertygad om. Och ja, givetvis rekommenderade jag henne när Cinemateket undrade vilka som kunde vara aktuella. Vi finlandssvenskor bör hålla ihop. Om du missade hennes fina sommarprogram, lyssna på det här.

Första Actor´s Studio blir torsdagen 30 september och då är en av mina stora favoriter gäst, danska regissören Susanne Bier. Hon har bl.a. regisserat ålskar dig för evigt, Bröder och Efter bröllopet (som jag älskar). Har inte ännu hunnit se hennes nya Hämnden, men är väldigt sugen. Persbrandt som läkare som jobbar för Läkare utan gränser som får problem både på hemmaplan och bortaplan (se trailer nedan). Jag kommer dock inte att kunna gå på Bier-kvällen, snyft. Det suger verkligen!