tisdag, september 14, 2010

Kungarna av Tylösand

Okej, det är bara att erkänna, alla svenska skräp-tv-programs KUNG är här: Kungarna av Tylösand. Med motstridiga känslor kollade jag nyss in det första avsnittet av Kanal 5:s senaste snuskdokusåpa och jag säger bara: oh my god! Nu har dokusåpan verkligen gått in i en ny fas, rätt in i Dokusåpa 2.0. Den nya generationen av dokusåpa(ö)kändisar har slutgiltigt fötts. Här är det inga spelregler eller utmaningar eller tävlingar, här handlar det inte om något annat än att helt enkelt supa och knulla i tv. Deltagarna är fullkomlig white trash (jfr deltagarna i Jersey Shore) utan någon som helst koll på hur en vettig människa borde föra sig (en av dem kissar i jacuzzin), men de är inte bara medvetna om det själv, de är fett stolta över det!

En diskussion kring fin- eller fulkultur, moraliska aspekter (de här människorna har föräldrar, de ska förhoppningsvis i framtiden kunna ha vanliga jobb m.m.) eller det förnedrande i att medverka i OCH titta på sådana här program borde säkert föras, men jag tänker inte göra det här. De i mitt tycke fullkomligt vidriga deltagarna bryr sig uppenbarligen inte om vad folk tycker, de vill bara bli kända för att ha haft sex i tv, de har absolut inga andra pretentioner. Så varför skulle vi tittare ha det? Visst känner man sig extremt smutsig efter att ha sett det, men hands down: det här är galet underhållande tv. Galet!

P.S. För en språkfascist som mig var det en alldeles egen nivå av humor hur deltagarna talade. En av dem kunde varken imperfekt- eller perfektformen av skära (han sade skärde och skärt) och en annan av deltagarna sa "vem jag har sex med i tv spelar en stor anledning för mig". Detta är bara några av tiotals ofattbart roliga språkgrodor. "Täbbsen" har t.o.m. uppfunnit ett eget språk!

1 Comments:

Anonymous Emilia said...

Jag dör, "spelar stor anledning", o.betal.bart! Men ja, man känner sig sjukt smutsig efter att ha beskådat eländet. Men det är det värt.

3:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home