söndag, mars 21, 2010

Guldkorn på SVTPlay

Håller på betar mig igenom allting jag missat på SVT under min långa reseperiod. Vilka skatter det finns just nu! En hel del är lite gammalt, men det gör ju inte programmen mindre värda att tipsas om, det finns så otroligt mycket bra program på SVTPlay så det är lätt hänt att man missar en hel del godbitar. Och en regnig söndag som det här passar perfekt för degande i soffan (utan dåligt samvete dessutom). Åh detta underbara samhälle där vi har kvalitativ public service! Jag blir lika glad varje gång tv-licensen ska betalas, det är så galet värt. Här är mina tips:

1. Hitlåtens historia
Sex separata program om olika hitlåtar, intressanta och välproducerade halvtimmar fulla med intervjuer och populärkulturhistoria. Bland låtarna som tas upp finns Metallicas Enter Sandman och 50 Cents In da club.

2. Ett liv - en film om Pia Degermark
Dokumentär om skådespelerskan som upptäcktes av Bo Widerberg via ett foto i en skvallertidning där hon dansar med kronprinsen (nuvarande kungen) och sedan blev världsberömd när hon vann priset för bästa skådespelerska på Cannesfestivalen för sin roll i Elvira Madigan. Då vägde hon 34 kilo. Därefter har hon varit hemlös och amfetaminmissbrukare. Otroligt fascinerande liv.

3. Åh herregud
Jonas Gardell filosoferar om livet och döden och gud.

4. Sissela och dödssynderna
Sissela Kyle gör samma sak som Gardell ovan, med utgångspunkt i de sju dödssynderna.

5. Landet brunsås
Erik Haag, Henrik Schyffert och Lotta Lundgren om svenskars relation till mat. ThelmaLouise har gjort grafiken (genierna bakom klippning och grafik i flera av Filip och Fredriks banbrytande och extremt roliga program)

Och så givetvis alltid och för evigt Skavlan. Fy faaan vad bra tv det är, den lägsta nivån är alltid så otroligt hög och ibland är det rent fantastiskt. Hur lyckas de få dit alla de där gästerna? Och Skavlan själv är så osannolikt bra som programledare. Tacktack.

PS. Detta tips kvalade inte in på min lista ovan eftersom typ alla jag känner är fett ointresserade av det stundande prinsessbröllopet, men om det finns någon annan därute som hyser samma oförklarliga fascination inför kungafamiljen så ska Det kungliga bröllopet givetvis inte missas. Avsnitt 2 innehåller en riktigt bra dokumentär om Dianas och Charles bröllop.

1 Comments:

Anonymous Martin said...

SVT Play är guld värd. Debatt och Kobra är återkommande inslag hos mig och Åh, Herregud och Landet Brunsås är trevliga inlägg till detta. Frågan är bara hur man tidigare klarade sig utan detta?

1:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home