tisdag, mars 02, 2010

Cinematekets invigning

I går kväll var det stor invigning av Cinematekets nya satsning som min goda vän Lova Hagerfors är chef för. Flådigt mingel, roliga tal (speciellt av Jannike Åhlund från Cinematekets nya programråd, som kom utklädd till Gloria Swanson) och en visning av Sunset Boulevard, en av världens överlägset bästa filmer. Kändes verkligen som att cirkeln slutits när jag insåg att den senaste gången jag såg den på stor duk var i samma salong för exakt tio år sedan på filmhistoriekursen. Min gamla lärare Örjan Roth-Lindberg var t.o.m. på plats.


Efter filmen spelade Fredrik Strage (journalist och lika trogen South Park-älskare som jag), Jesper Ganslandt (regissör till bl.a. Apan och Farväl Falkenberg) och jag skivor. Vi spelade varsin halvtimme med filmmusik och jag hade satt ihop ett set med låtar ur soundtracks från 90- och 00-talet.

Min vana trogen listar jag låtarna jag spelade:

1. The Man In Me - Bob Dylan (The Big Lebowski)
2. Something Stupid- Robbie Williams Feat. Nicole K (Moulin Rouge)
3. I Believe (When I Fall in Love) - Stevie Wonder (High Fidelity)
4. Let's stay together - Al Green (Pulp Fiction)
5. Fool For Love – Sandy Rogers (Reservoir Dogs)
6. I Am A Man Of Constant Sorrow - The Soggy Bottom Boys (O Brother, Where Art Thou)
7. The Only Living Boy In New York - Simon And Garfunkel (Garden State)
8. Mad World - Gary Jules (Donnie Darko)
9. Let Go - Frou Frou (Garden State)
10. Only You - Yaz (Napoleon Dynamite)
11. Where Is My Mind - The Pixies (Fight Club)