torsdag, december 10, 2009

Kobra om Norge och svenskhat

När jag och min chef var på väg till Island för ett nordiskt möte i mitten av november träffade vi Jane Magnusson på Arlanda. Hon var på väg till Oslo för att göra flera reportage om Norge och vad som händer där nu när de har alla sina oljemiljardär. Kobra är ju alltid välgjort och temat fascinerar mig stort, så jag har verkligen väntat på det här avsnittet. Och nu har det äntligen dykt upp på SVTplay (se programmet här). Det inledande reportaget om jeansmärket Anti-Sweden var bara för roligt. Om man lämnar in sina svenska jeans får man köpa nya norska jeans för 666 kr (givetvis, i detta dödsmetallens förlovade land) i stället för 999 kr. Så humor. Och samtidigt säkert rätt upprörande för svenskar. Som finländare kan jag se det hela lite utifrån trots att jag bott här i tio år, men jag vill gärna veta hur svenskar upplever faktumet att Norge nu gått om Sverige ekonomiskt. Att lillebror blivit storebror. Berätta gärna vad ni tycker.

4 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag gratulerar Norge till deras ekonomiska framgångar. Och dom måste även ha gott om Finland.

7:38 em  
Anonymous Anonym said...

Jo det är ju kul för dem så klart, MEN de kommer ändå bara att vara som den nyrika kusinen från landet. Rik som ett troll men fortfarande utan stil och klass.

10:00 fm  
Anonymous Hank said...

De är ändå lillebror, oavsett pengar. Och de vet om det ;)

Btw, jag tror Norge är BLACK metals hemland, death metal är tydligen huvudsakligen ett Florida-fenomen, believe it or not.

4:00 em  
Blogger Unknown said...

Norge kan bli hur rikt som helst, och dom kan designa jeans som får oss att småle men ändå är det vi i Sverige som 'leder' i mode, klass och allt annat. jag gillar norrmän, men de ÄR kusinerna från landet. man ska absolut inte underskatta norge eller skratta åt norrmän bara för att, men det är fortfarande bara de som tror att det finns något slags krig oss länder emellan. hur ofta ägnar vi svenskar en tanke på att Sverige och Norge på något sätt skulle vara rivaler...?
angående kobra-programmet var det det bästa på länge!

8:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home