torsdag, oktober 29, 2009

Nollnolltalets 20 bästa filmer

Fick ett mejl av min vän och branschkollega Emma Gray-Munthe där hon undrade om jag ville lista de 20 bästa filmerna från 00-talet för bloggen Nollnollfilm. Det ville jag givetvis, jag älskar ju att göra listor av alla de slag. Förra veckan skrev jag t.o.m. en lista på matinköp som jag sedan mejlade till mig själv på jobbet för utskrivning. Det är nästan lite sjukligt...

Men det var inte alls det jag skulle tala om, utan nollnolltalets 20 bästa filmer ju. Hade stora problem med att välja. Efter att ha gått igenom vad som egentligen gjorts sedan 2000, hade jag en lista på 68 titlar. Som skulle bantas ner till 20 titlar och dessutom rangordnas. Nåja, ettan var jag i alla fall på det klara med: Ulrich Seidls Import/Export. För att se resten av listan, kolla här. Jag skäms över att listan bara innehåller en kvinnlig regissör (Susanne Bier med Efter bröllopet) och en kvinnlig samregissör (Valerie Faris med Little Miss Sunshine) och att det inte finns någon svensk film med på listan, men när jag gallrade var jag tvungen att följa mitt hjärta, så enkelt är det. Listan innehåller i alla fall en finsk film (Fruset land) och hela fyra animerade filmer, samt endast sju amerikanska filmer. Och så är det rätt bra genrespridning på det hele. Alltid något...

3 Comments:

Blogger Maria said...

Hej Andrea!

Vilken bra lista! Top notch!

Vill gärna bjuda in dig till pressvisning av Tarik Salehs METROPIA.
Vad har du för mejl nu för tiden?

Massa hälsningar,
Maria Georgieva

3:27 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack! Jag har redan sett Metropia på jobbet, men om du vill ha tag på mig i fortsättningen så nås jag på andrea.reuter@sfi.se.

Vänligast,

A

8:47 em  
Blogger Unknown said...

Hej du uppdaterar inte så ofta, eller hur?
Hur har du det?

8:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home