tisdag, mars 09, 2010

Oscarsresultatet

And the winner is... not me! Fick 14 rätt (av 24), så kom på andra plats efter Elin och Sara som båda fick 15 rätt. Jag föll på att jag satsat stort på Avatar, trots att jag borde ha fattat att The Hurt Locker inte bara är ett politiskt korrekt val utan att t.o.m. akademin tar chansen när de äntligen efter 81 år har möjlighet att ge bästa regipriset till en kvinna. Kathryn Bigelow var inte bara galans stora vinnare utan en av de snyggaste under kvällen. Fatta att hon är född 1951! Hon ser ju inte ens opererad ut.

Vi samlades som sagt hos en kompis och med hjälp av champagne, godis, snacks, kaffe och ivrigt skvaller lyckades vi faktiskt hålla oss vakna ända till slutet. Det var en otroligt rolig natt, som vanligt, men det berodde definitivt på sällskapet mer än på själva galan. Jag tycker faktiskt att nästan hela produktionen var ett skämt. Visst fanns det fina stunder, som att priserna för bästa skådis föregicks av "vittnesmål" från skådespelarkollegor till alla de nominerade, och några roliga inslag, som när Alec Baldwin föll från sängen i det förinspelade inslaget som parodierade Paranormal Activity. Men i det stora hela var det rätt tråkigt och framförallt superamatörmässig bildproduktion.

Vid ett flertal tillfällen filmades personerna på scenen från alltför långt håll eller av någon bisarr anledning snett bakifrån uppifrån, men det värsta av allt var att varje film som var nominerad till bästa film presenterades av berömda skådespelare som man inte ens såg vem det var! Bilden var alltför långt ifrån och zoomades aldrig in och det stod förstås inte vem det var i rutan heller. Det blev ett enda gissande kring varje person, typ "den där rösten låter som Jason Bateman, det är nog säkert han" eller "men hade inte Keanu Reeves sådant där skägg på röda mattan, kanske det är han". Oacceptabelt.


Kathy Bates med kavaljer


Helen Mirren

Mer mingelbilder från röda mattan kan man kolla på bl.a. här på Oscarsajten, men jag ville i alla fall lägga ut bilderna på Kathy Bates och Helen Mirren. Vet inte om killen är Kathy Bates son eller pojkvän, men jag hoppas förstås på att det är hennes yoyboy. Och Mirren var stiligare än alla unga kvinnor, precis som när hon vann för The Queen. Gammal är äldst!

1 Comments:

Blogger Morgan said...

Ja, det var inte alls så lättippat som jag trodde i förväg. Själv slutade jag på 17, som i vårt tips normalt brukar vara ett mellanresultat, och Gabbe fick liksom du bara 14.

3:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home