söndag, mars 07, 2010

Min tipsrad för Oscarsstatyetterna

I kväll blir det i vanlig ordning uppesittarnatt framför Oscarsgalan med ett gäng kvinnor från filmbranschen, en tradition vi upprätthållit sedan vi jobbade tillsammans på Stockholms filmfestival 2004. Vi samlas några timmar innan galan sätter igång och spelar Master of Movies och skvallrar och dricker bubbel. En extra flaska vin eller bubbel tas också med för att ingå i den gemensamma potten som går till den som tippar bäst. Må bästa kvinna vinna!

Så här ser min rad ut i år. Skriver på engelska i den ordningen som prisen är listade på Oscargalans hemsida. Om du också ska tippa tillsammans med dina kompisar finns här en praktisk utskrivbar pdf med de nominerade, en s.k. ballot. OBS! Detta är vad jag tror, inte alltid vad jag hoppas på. Det enda jag riktigt mycket bryr mig om är förstås att Patrik och Mathias ska vinna för Istället för Abrakadabra. Hoppas hoppas. Chimay!

Leading actor: Jeff Bridges (Crazy Heart)

Supporting actor: Christopher Waltz (Inglourious Basterds)

Leading actress: Sandra Bullock (The Blind Side)

Supporting actress: Mo'Nique (Precious)

Animated feature: Up

Art direction: Avatar

Cinematography: Avatar

Costume design: The Imaginarium of Doctor Parnassus

Directing: Avatar

Documentary feature: The Cove

Documentary short: The Last Truck: Closing of a GM Plant

Film editing: The Hurt Locker

Foreign language film: Das Weisse Band (The White Ribbon)

Makeup: Star Trek

Original score: Up

Original song: The Weary Kind (Crazy Heart)

Short film animated: A Matter of Loaf and Death

Short film live action: Instead of Abrakadabra

Sound editing: Avatar

Sound mixing: Avatar

Visual effects: Avatar

Adapted screenplay: Up in the Air

Original screenplay: The Hurt Locker

Best picture: Avatar