torsdag, mars 25, 2010

Vachon och Hope på Cinemateket


"Nya" Cinemateket har ju öppnat nu (se mitt inlägg om invigningen här) och programmet för april och maj har precis kommit ut, kolla in den nya hemsidan för detaljer om programmet. Till de stora grejerna hör att Catherine Deneuve intervjuas av Stina Dabrowski i Actors Studio torsdagen 8 april och 6 maj är det Hoyte van Hoytemas tur (den hyllade filmfotografen som plåtat bl.a. Flickan och Låt den rätte komma in). Aldrig att jag missar Hoyte, jag beundrar honom stort. Och så visar de bl.a. en massa av Stanley Kubricks filmer. Nu tammefan ska jag äntligen se Barry Lyndon på stor duk (som jag missade på filmvetenskapen och inte velat se på dvd).

Känns verkligt privilegierat att ha fått ett VIP-kort som man kan gå gratis med på allting. Nu gäller det bara att det strulande biljettsystemet kommer på plats så att man kan boka biljetter på nätet som laddas upp på ens kort som blippas i dörren. Lätt och effektivt ska det vara. Och det skadar ju inte att jag jobbar i Filmhuset, det är så otroligt mycket enklare att bara bli kvar här än det skulle vara att åka ut hit från en annan del av stan. När jag pluggade film så gick jag på Cinemateket fyra gånger i veckan så nu längtar jag efter en revival exakt tio år senare!

I morgon kl 18 kommer de superba amerikanska producenterna Christine Vachon och Ted Hope till Cinemateket (biograf Victor, Filmhuset) och håller i en två timmars master class. Vachon och Hope ligger bakom i princip alla vågade indiefilmer som gjorts i USA de senaste 15 åren, tillsammans har de producerat bl.a. Happiness och Storytelling och på egen hand Far from Heaven, I´m Not There och Boy´s Don´t Cry (Vachon) samt The Ice Storm och 21 grams (Hope). Jag hyser en enorm beundran för dem båda och ser verkligen fram emot att se dem. Det var Emma Gray-Munthe som skulle hålla i det, men hon har tydligen blivit sjuk så det är Roger Wilson i stället. Såg honom intervjua Vachon förra året på Drömfabriken och det var otroligt inspirerande, så det är garanterat bra i morgon.

Det finns fortfarande biljetter, så jag rekommenderar alla som på något sätt är intresserade av film att gå!