torsdag, september 16, 2010

Vin på bio - kanske snart en verklighet

Nu har det i alla fall tagits ett litet steg i rätt riktning, regeringsrätten har nämligen slagit fast att det är ok att biografer serverar vin när de sänder direktsända operor i biograferna eftersom biografen då "fungerar som en konsertlokal". Läs mer om domen här.

Ända sedan jag bodde i Amsterdam hösten 2002 har jag tjatat om att man borde få dricka vin eller öl på biografer. Speciellt nu när biograferna har väldigt lite annat att komma med än 3D och stor filmduk med mastodontfilmer. Man vill ju ha komfort (hur svårt kan det vara att köpa in ett gäng filtar som man får låna?) och lite lyx (= ett glas vin eller två) när man ser film, annars kan man lika gärna göra det hemma i sin sköna soffa där tekniken med storbilds-tv eller projektor är helt tillräckligt bra. Regeringsrättens dom gäller endast för operaföreställningarna, men den sår ändå ett litet, litet frö av hopp i mitt hjärta om att vi kanske någon gång i framtiden kommer att behandlas som de vuxna människor vi är.

1 Comments:

Anonymous Sara said...

Jag håller med, egentligen. Men så just det där med att behandlas som vuxna människor... Det är ju så många biobesökare som inte klarar av att bete sig som en vuxen människa redan idag, så jag blir svagt skeptisk till hur de skulle te sig med vin innanför västen. Biografvakter i salongerna kanske vore en lösning? (Fast det behövs redan nu.)

Kul att du är tillbaka!

10:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home