torsdag, december 28, 2006

Bloggosfärens olidliga lätthet

Hm, ibland önskar man att man inte var frilans och hade så mycket ledig tid över julen. Har precis tillbringat några timmar slösurfande på diverse bloggar och jag måste bara säga, what the fuck?! Hur är det möjligt att folk skriver så mycket jävla onödigt och framför allt ointressant skit? Poe really! Vem fan vill läsa "idag har jag haft så stressigt på jobbet att jag inte hunnit skriva några inlägg" eller "på väg till Arlanda nu, ska åka hem till familjen i Skåne över jul" blablabla? Och om de mot förmodan skriver något halvroligt så länkar de inte ens till det de skriver om. Och inga bilder heller. Man vill ju inte nämna namn, eller vänta nu, det vill man faktiskt. De bloggar som fick droppen att rinna över den berömda bägaren var Olivia Svensons blogg på Klick och Micke Svenssons blogg på stureplan.se. Läser människor det här? Och varför? Olivia är säkert trevlig och duktig och Micke vet jag ju att är just det, men ändå, kom igen.

När jag började skriva min blogg i september var jag en total blogg-oskuld, följde inte egentligen med någon blogg regelbundet, kollade bara ibland på Emma Gray-Munthes blogg och Gabbes blogg (som båda är läsvärda), men min kompis Oscar påpekade en mycket viktig sak, nämligen att det människor är intresserade av inte är ett uppradande av vad jag gör (även om det förhoppningsvis kan vara underhållande det också) utan vad jag tycker om det jag gör. Och om annat. Mina åsikter helt enkelt. Så här får ni min åsikt: sluta blogga om du har absolut INGENTING att säga. Please.

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Nu är du och snuddar vid något som jag länge känt när det gäller den exponentiellt växande bloggtrenden. Folk verkar tro att en blogg är lika med typ "en dagbok", nåt där man helt kravlöst kan skriva lite vad som faller en in. Som om frånvaron av en redaktör skulle vara lika med ett totalt avkall på kvalitet! Låt oss klargöra detta en gång för alla - en offentlig blogg är INTE en dagbok. Därmed inte sagt att man inte får skriva om vad man pysslar med om dagarna; det är precis lika tråkigt att läsa om folk som bloggar om vad andra människor bloggat om (eller att läsa om vad folk tycker om bloggar i allmänhet). Nu har jag totalt målat in mig i ett hörn, så jag slutar omedelbart.

1:16 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Nej, Josefine, det är inte tråkigt att läsa vad du eller jag tycker om idioter som bloggar, det är ju roligt ju. Eller hur?

9:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Nä så länge man tillför nåt eget (typ en åsikt om en idiot, t.ex.) så blir det väl lite mindre tråkigt. Men då ska man använda blogg-intertextualiteten till att stärka något i sin egen text. Det ÄR faktiskt ganska tråkigt med meta-bloggning (folk som bara redogör för vad andra har skrivit). Då blir ju hela bloggvärlden som ett självspelande piano, en maskin där form och innehåll är samma sak. Typ som om man skulle ha en dagstidning som handlade om andra dagstidningar. "Idag hade DN fyrtio artiklar, den var 60 sidor lång". "En artikel som handlade om hur På Stan köper korv i olika gatukök var jättetråkig, och så var det flera rapporter från krigets Irak. Och så hade de stavat fel på en sida".

Självklart är folks hänvisande till andra bloggar inte tråkigt i sig. Det är inte på långa vägar lika tråkig som bloggar som handlar om bloggar/bloggande. Men det är ju som du säger - ibland används sånt som utfyllnad när man får slut på egna saker att säga. Och DET kan vara lite tråkigt.

Naturen i mitt argument gör ju att jag egentligen inte alls borde skriva det här (allra minst på en blogg), utan istället hålla käft, krypa tillbaka till min egen blogg och skriva nåt intressant och nytt där. Men jag orkar fan inte...

OJ parasitbloggning. Förlåt! Och god fortsättning.

10:44 fm  
Anonymous Anonym said...

Det var den enkla anledningen till att jag slutade blogga ungefär lika fort som jag började, för 5 år sedan. Jag hade helt enkelt inget att säga. Men nu har jag det, så jag borde kanske börja igen

9:02 em  
Anonymous Anonym said...

Men det ligger i allmänhetens intresse att läsa om din nya frisyr, dina kläder och dina utekvällar? Sitter vi kanske i glashus?

Phhleaase indeed..

8:07 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Anonymous (fegis...): Men ändå kan du inte hindra dig själv från att hela tiden gå in och kolla om jag lagt ut något nytt smaskigt inlägg, eller hur?

3:03 em  
Blogger Dominik said...

Gott slut Andrea,
din önskan om att sluta blogga utan att ha något att säga är redan försent. Lavinen av ingenting går inte att stoppa. Får man inte uppmärksamhet på annat sätt än att någon av mistag snubblar över att sitter och låter bakom en sandlåda så är det just det man fortsätter att göra.
Och det är vansinnigt svårt att hitta det som är bra. Som faktiskt säger något ovan alla ljud.
Men plötsligt, just som med Trisslotten, så händer det. Ibland flera ggr i månaden.
Allt det bästa till dig,
Dominik

6:19 em  
Blogger Filmchock! said...

JAG tycker det i alla fall är mycket kul att läsa om din frisyr, dina kläder och dina utekvällar!
Och allt annat du skriver också förstås. ;)
Personligen skriver jag väl mest för mina egna vänner, och har inga större ambitioner än att roa lite, informera en smula och delge några av mina tankar till mina medmänniskor.
Ser fram emot mer underhållande blogginlägg från dig 2007! =)

3:23 fm  
Anonymous Anonym said...

Har man tråkigt så kan man läsa värdelösa bloggar, det finns gott om dem. Uppskattningsvis 90% av alla bloggar är skräp. Håller med anonymous att du kastar sten i glashus, denna blogg var inte mycket att komma med. Nu ska jag surfa till nästa värdelösa blogg.

9:53 fm  
Blogger Senchaholic said...

Det här uppsvinget i bloggar är samma sak som hände när internet blev mainstream förra årtusendet. Du vet, då alla skulle skaffa en "hemsida", som var proppfulla med gif-bilder som "under construction", facklor m.m

Nu händer samma sak med bloggarna. Tror inte att det kommer att avta, utan det gäller att lära sig att sålla mellan guldkornen. Som din blogg t.ex :)

1:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home