fredag, december 22, 2006

Feiern: Don´t forget to go home

Fick en dokumentär om technoscenen i Berlin av min polare Oscar, Feiern: Don´t forget to go home. Ska kolla på den ikväll när jag gömmer mig från de fulla hordarna på Viking Line. Är på väg till vår sommarstuga för att fira jul med familjen, sååå underbart. Julbastu, mat i sinnessjuka mängder och skönt häng med världens härligaste familj. Anyway, dokumentären ska vara svinbra och jag är så peppad. Vi är ett tajt gäng på ungefär tio personer som brukar göra klubbresor till Europa och i februari/mars har vi bestämt oss för att åka till Berlin, så det blir perfekt uppvärmning. För två år sedan var vi på Sven Väths klubb Cocoon club i Frankfurt, Kompakt-grundaren och gurun Michael Mayer (missa honom inte på Cocktail Club i Stockholm i vår) spelade och det var så perfekt ljud att man ville gråta av glädje. Ljudet har kostat 800.000 euro (ca 7 miljoner kronor) och det var värt varenda cent, tro mig. Man kunde stå precis bredvid dj-båset och snacka med normal samtalsvolym och utan öronproppar, men ändå uppfyllde musiken en helt och hållet. Så krispigt, så stort, så rent. Jag fattar inte varför de inte satsar på ljud på svenska klubbar? Den enda gången jag hört riktigt grymt ljud i Stockholm var när Richie Hawtin spelade på Café Opera i våras, på Cocktail Club förstås. I år var vi i Barcelona och nästa år blir alltså Berlin. Jawohl!

Uppdatering: Feiern var svinbra, tycker den gav helt rätt känsla av klubbande, både dess fantastiska och dess mindre bra sidor.