torsdag, december 21, 2006

Rymden, rymden


Jag missade hela förste-svensken-i-rymden-hysterin för att att jag var i New York, men nu har jag kollat på live-intervjun med Christer Fuglesang (se den här). Han är ju jävligt smood, verkar hur skön som helst. Kastar frisbee och käkar gelehallon (se bilden) i tyngdlöshet. Kronprinsessan Victoria satt med i studion och ställde faktiskt riktigt vettiga frågor (hennes talskrivare kan sitt jobb) och så var Maud Olofsson (med något mystiskt orange band på bröstet, kan någon förklara vad det var?) och två barn där.

Det hela leddes av "programledaren" Annika Hagström, som jag inte sett förut. Hon är i alla fall en gammal kärring som slog nya skyhöga rekord i uselhet, det var verkligt chockerande att se. Hon stakade sig och var allmänt störande och när hon började tala engelska ville man sjunka genom jorden (jag fick en lååång skrattattack när hon sa bööyth när hon skulle säga both). Kom igen, hade inte fyran kunnat hitta någon bättre? Men det slutliga beviset kom på slutet när de hade tid kvar för en enda avslutande fråga. Kronprinsessan hade precis innan bjudit in Fuglesang till slottet genom att säga "jag talade med pappa, kungen, och han undrar om du när du kommit tillbaka till jorden vill komma förbi slottet och informera" (vadå "pappa, kungen", "komma förbi slottet" och "informera", det är ju en bisarrt konstruerad mening med riktigt grova språkliga stilhopp). Då säger programledaren "ja, vi har bara tid för en fråga, så då vill jag fråga kronprinsessan vilken sorts kalas det ska bli på slottet". Hallå! Ni har direktkontakt med rymden och du ställer en ovidkommande och totalt ointressant följdfråga till en person i studion? What, what, what? Som tur avbröt Maud henne och ställde istället en fråga till Fuglesang. Varför får denna kvinna göra tv? Hörde att hon är någonslags Hovets officiella utfrågare vilket ju skulle förklara, men absolut inte ursäkta, att hon var med.