lördag, december 23, 2006

Image - världens bästa tidskrift

Stackars, stackars dem som inte kan finska. Ett så koolt, komplicerat och nyansrikt språk som är så öppet för freestylande måste vara svårt att hitta på annat håll. Och så är det ju så vackert (okej, kanske inte när alkisarna skriker perkele). Men mest synd med att inte kunna finska är att man då inte kan ta del av den utmärkta tidskriften Image (uttalas förstås enligt finsk sed exakt som det skrivs och alltså inte med engelskt uttal). Image är något så ovanligt som en bred och samtidigt intelligent och rolig månadstidning. Det finns ingen liknande varken på engelska eller svenska. Ett axplock från senaste numret som landade i min brevlåda i veckan: rapport från Moskvas miljonärsmässa, brittiske författaren Martin Amis rapport från poker-vm i Las Vegas, intervju med Awa (”vattenliket” som vi kallar henne) från Lordi, intervju med den albanske författaren Ismail Kadare, Images ”årets hjältar”-pris, krönika av Ruben Stiller (en av Finlands roligaste och suraste människor), recensioner av film, musik och böcker m.m. Allting skrivet på ett finskt ironiskt och smart sätt som är omöjligt att beskriva. Och det bästa av allt, tidningen är totalt könsneutral. När man tittar på annonserna (alltid en bra indikation) ser man att de flesta är riktade till killar, men tilltalet och innehållet är lika intressant för båda könen (eller i alla fall för mig, men jag har ju alltid haft rätt ”killig” smak i allt från film till tidningar) OCH inte en avklädd brud i hela tidningen. Sedan jag fyllde 16 och började tänka själv har jag hatat kvinnotidningar som Elle och Marie Claire, de är så jävla ointressanta, fulla med sminktips och mode och annat skit som tjejer förväntas gilla. Jag har alltid läst GQ (obs! brittiska utgåvan, amerikanska är inte närapå lika bra) och Café och andra killtidningar eftersom de är de enda som har roliga artiklar, men jag kan inte direkt påstå att jag tycker om eller vill stödja utvikningskulturen, tvärtom! Tidernas eufemism är att kalla utvikningsbrudar för glamourmodeller, det är bara för komiskt. Som att kalla städare lokalvårdare. Visar du pattarna viker du ut dig och det är inte glamoröst. Punkt.