onsdag, december 27, 2006

Det finns ingen Gud...

Fick precis ett pressmeddelande om att Göta kanal 2 har haft total publikrusning och på de två första dagarna haft 141329 besökare. Oj oj... Nu har jag ju då som tur sluppit att se skiten (tack kära Göran och C-G, ni är så snälla som lät mig slippa), men med tanke på mina ädla kollegors recensioner så är jag övertygad om att den de facto objektivt är USEL. Göran gick ju så långt i Filmkrönikan att han sa att det inte finns någon Gud om filmen blir en succé, så det jag misstänkt länge (att det inte finns någon Gud) är väl då slutligen bevisat. Den första Göta kanal sågades ju av kritikerna och blev en gigantisk succé med 1,5 miljoner besökare, så den brukar som bekant användas som exempel på att kritiker inte förstår vad folk gillar och har en allmänt snobbig och elitistisk smak. Om den folkliga smaken är Göta kanal och de senaste årens största succé Såsom i himmelen (jag hatade verkligen den frireligiösa körsektssmörjan!) är jag verkligen glad och stolt över att ha en elitistisk smak.

Uppdatering: Fick precis mejl av en uppgiven Göran som kallade filmen för Göta anal 2. Ha ha ha. Nästan lika kul som när vi åkte bil förbi Nybrokajen och någon hade varit framme med målfärg och täckt de två första bokstäverna i första ordet och den första bokstaven i andra ordet på båten Strömma kanal...

2 Comments:

Blogger Gabriel said...

Stalin var också väldigt populär.

12:07 fm  
Blogger mattias said...

Grejen är ju att de flesta kritiker i själva verket verkligen förstår vad folk gillar och inte gillar (även om det ibland är svårare att fatta varför). Vi sätter det inte bara som något slags kriterium för varför en film är bra eller dålig.

10:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home