torsdag, april 17, 2008

TED Talks

TED har varit en snackis bland mina vänner huuuur länge som helst, själv har jag mest haft dåligt samvete för att jag kollat så sporadiskt, men nu börjar jag komma igång med att plöja. TED står för Technology, Entertainment och Design och är en årlig konferens som sammanför världens främsta tänkare inom de här fälten som på 18 minuter får berätta om sitt liv. Allt detta har förstås samlats på en utmärkt hemsida. Man kan söka videofilmer enligt titel, tema eller namn på föreläsaren och man kan förstås ladda ner filmerna för att kolla på dem på sin iPod (perfekt för tunnelbanan). Jag rekommenderar att ni börjar nedan med att kolla på Jill Bolte Taylor, hjärnforskaren som drabbades av en stroke och såg det som en möjlighet att verkligen undersöka hur hjärnan fungerar.


TEDs slogan "Ideas Worth Spreading" är totalt sann, alla skulle inspireras av att se det här!