lördag, september 20, 2008

Krångel så det understa ruttnar

Suck. Nu börjar det gå för långt. Det här har hänt sedan vi kom hit:

1. Anna får en akut inflammation i en visdomstand. Som tur hittar vi en privat tandläkare som är supersnäll och undersöker henne billigt och skriver ut ett recept på penicillin. Typiskt att det ska hända precis när man flyttar till ett nytt land och inte vet något om hur allt fungerar.

2. Duschen hos vår första hyresvärdinna går sönder och vi måste köpa en ny. Vad är oddsen?

3. Diskmaskinen går sönder första dagen i den nya lägenheten. Vår extremt jobbigt nervösa hyresvärdinna kommer och kollar på den och skakar bara på huvudet. Att överhuvudtaget ha henne i lägenheten är det mest stressiga man kan tänka sig... Nåja, som genom ett mirakel börjar den plötsligt funka nästa dag.

4. Tvättmaskinen går sönder andra gången vi använder den. Än en gång, vad är oddsen? Gick till en affär och fick en lektion i hur vi kunde försöka fixa den själv, vilket vi nu gjort (jag med mina naglar som jag fått manikyr på igår!), så nu provkör vi den och hoppas hoppas. Annars kostar det 80 euro att få den reparerad eller så får vi köpa en ny begagnad. Perkele!

5. Min cykel: framljuset har pajat (så fick köpa ett nytt för svindyra 17 euro), den där grejen som skyddar framför kedjan har pajat (tog bara bort den, får låtsas att det är med flit, att jag vill ha den "clean"), ringklockan funkar inte, så fick köpa en ny sådan också.

6. Min mejl har bråkat hela veckan, först kunde jag inte skicka mejl, sedan kunde jag inte ta emot mejl. Men nu äntligen är den ok.

7. Jag har varit sjuk torsdag och fredag och missat mina dyra tyskalektioner. Känns tyvärr alltför mycket som om min bihåleinflammation är tillbaka (för tredje gången). Vet fan inte ens hur man går till doktorn här och skulle bara inte orka deala med det. Dessutom är jag orolig för att det är något värre, man ska väl inte få tillbaka en bihåleinflammation tre gånger?! Tänk om jag håller på att dö...

Nåja, så här fortgår det här livet. Att handla i en vanlig mataffär är också en jävla prövning, hur är det möjligt att de inte har halloumi och quinoa i en skitstor butik? Det är bara äckliga sockerprodukter överallt ju! Men men, efter att ha varit asförbannad hela dagen över tvättmaskinen har jag bestämt mig för att fråga mig själv om jag hellre har det lätt och tråkigt (som i Sverige) eller jobbigt och händelsefyllt och spännande (som i Berlin). Svaret är givet. You gotta take the bad with the good helt enkelt och vem sade att livet ska vara enkelt? Men snälla snälla tvättmaskin, när vi kommer hem efter vår efterlängtade cykeltur till Treptower Park, kan du inte vara hel igen? Bitte, bitte.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

that's a great roundup! totally enjoyed the lecture...

1:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home