måndag, februari 16, 2009

Öppet brev till Nils-Petter Sundgren

Hej Nils-Petter!

Jag har precis läst din krönika i Allt om film där du dissar min blogg. Jag tänkte börja med att citera vad du säger, så att alla mina läsare vet vad som gäller:

”Jag tror inte att Andrea Reuter är så dum som hon verkar, när hon talar och skriver. Hon borde ändra tilltal i sin blogg, där hon skildrar sina äventyr i film- och klubbvärlden med samma infantila språkbruk, som bidrog till att sänka Filmkrönikan. Kanske jobbar Reuter på att blir filmvärldens svarthåriga Blondinbella?”

Först av allt måste jag förstås ge dig rätt. Jag är inte dum. Tvärtom. Men jag har medvetet valt att här på bloggen använda ett språk som efterliknar det språk jag använder verbalt när jag befinner mig i sammanhang där man kan tillåta sig bruka slang, svordomar och annat infantilt. Jag tycker det är sjuuuukt gulligt att du läser min blogg och bryr dig om hur jag uppfattas, det känns underbart att veta att du alltid månar om att folk får en korrekt och respektfylld bild av mig. Därför vill jag förstås hjälpa dig tillbaka. Jag förstod på vad du skrev att språket här på bloggen är lite väl ungdomligt för dig och jag har stor förståelse för att det kan vara svårt att hänga med i hur barnbarnen slänger käft i dag. Därför har jag nu speciellt för dig, käre Nisse, tagit fram en ordlista på de vanligaste infantila orden och uttrycken på min blogg, så att du även i fortsättningen kan läsa den som ett led i en välbehövlig hjärngymnastik.

dissa = angripa en persons kredibilitet
street cred = hög trovärdighet bland folket (sällsynt hos Östermalmsbor)
gäggig = lätt senildement, används ofta om gubbar
penschis = pensionär (även om gammal person som vägrar pensionera sig)
helt väck = borta, förvirrad
fy fan = fult uttryck, används för att uttrycka hänförelse eller ilska
sjukt, jävla = superlativ, jfr väldigt, mycket
kitta = fixa (uttalas med hårt k)
koolt, cleant = fränt
najs = särdeles angenämt
sweet = engelska för fint
jätte-, as-, svin- = förstärkande prefix
peppad = exalterad, entusiastisk
fett = imponerande, storartat
grymt = fantastiskt
göllig, gälen, herrigud = ändring av den huvudsakliga vokalen för att åstadkomma emfas
röja loss = dansa eller allmänt festa för brinnande livet
mejladress = mottagande adress för elektroniskt brev som skickas via dator
dator = avancerad modern form av skrivmaskin

Jag hoppas att jag härmed fått med det mesta, hör gärna av dig om det är något mer du undrar. Du har nog inte min mejladress, men om du trycker på "kommentera" under det här inlägget så kan du skriva direkt till mig.

Med vänliga hälsningar,

Andrea

25 Comments:

Anonymous Anonym said...

Haha, underhållning. :) Skön filmbeef. Ser fram emot Sundgrens svar.

5:57 em  
Blogger Donny H said...

Haha. "dator = avancerad modern form av skrivmaskin"

Touché!

5:58 em  
Blogger Henrik Bennetter said...

Hej Andrea!
Kul att du också svarar Nils-Petter. Bra svarat dessutom!
Nu avser jag inte att göra det här till en skamlös plugg för vår (konkurrerande?) filmsajt, men vi fick ju också en skopa av sleven.
Om du vill läsa vårt svar (vi tar upp dig också) så gör det på bloggywood.se.
Ha det!

6:12 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Hej Henrik! Tack för ert inlägg. Du kan väl vara snäll och publicera min kommentar på inlägget så att folk får länken till mitt svar? Eller göra en liten uppdatering i ert inlägg med länk till mitt svar på min blogg? Vore grymt.

Kram,
Andrea

6:20 em  
Anonymous Anonym said...

Naaaaaw. Nisse är så söt. Han vill inte ens släppa dig ens nu när Krönikan är borta. I think someones got a crush (engelska för krossa eller för att vara betuttad i någon).

9:08 em  
Anonymous Anonym said...

Gäggig? Är det jag som är gammal eller är det dialekt? Vi 33-åringar i Stockholm kör med gaggig.

11:15 em  
Anonymous Anonym said...

ha ha. fint bloggeri

5:00 fm  
Blogger Mikkan said...

Alltså, som den unga tant jag själv är så har jag malt detta med N-P och hans barnsliga gubbinlägg, har liksom inte kunnat smälta hans nivå. Blir lycklig över detta svar, låtom oss sprida det för vinden!

9:18 fm  
Anonymous Anonym said...

Du glömde att förklara begrepp som blogg, sajt och RSS. Dem verkar herr Sundgren inte ha en susning om. Kanske kan vara bra om han fortsätter som initierad guide i cyberrymden.

10:07 fm  
Blogger Inspiration said...

Du är piratebay och N-P är åklagaren.
Tack föri veckan synd bara att min rygg hindrade rejvet. Lovar att ta med glow sticks (kuliga neon färgade logedans pinnar) och bra rygg nästa gång.

12:59 em  
Blogger Inspiration said...

Du är piratebay och N-P är åklagaren.
Tack föri veckan synd bara att min rygg hindrade rejvet. Lovar att ta med glow sticks (kuliga neon färgade logedans pinnar) och bra rygg nästa gång.

1:00 em  
Anonymous Anonym said...

Så fruktansvärt barnsligt och onödigt av dig. Istället för att bemöta kritiken på ett adekvat och korrekt sätt sänker du dig själv genom att bemästra med detta infantila språk som du kallar för "UNGDOMLIGT". Hoppas jag inte behöver se ditt nylle något mer i tv..

Joakim Ahlström

3:33 em  
Anonymous Anonym said...

Du ska veta hut flicksnärta! Sitta här på elektroniska anslagstavlor och skriva om köttbitar. Huga mig!! (Inte som i att krama)

3:46 em  
Anonymous Anonym said...

Nils-Petter Sundgren är så gammal, att sist jag läste hans stolligheter skrattade jag så hårt att jag ramlade av min dinosaurie.

3:49 em  
Blogger mikebike said...

Moahahahaha... så jävla bra. Bland de bästa "dissningar" jag läst. Gillade njurslaget du fick in med "Penschis" extra mycket tror jag. *Applåderar*

3:58 em  
Anonymous Anonym said...

Ljuvligt Andrea!

6:25 em  
Anonymous Anonym said...

HAHAHA stenkul! Och bra sagt i alla avseenden.

7:55 em  
Blogger James Holm said...

Så fruktansvärt underbart bemött av dig Andrea, helt jätte lysande! Medhårsstryk är alltid bäst.

Kram!

8:18 em  
Blogger sampo s. said...

Gud straffar dig senare... men det vill inte riktigt bita!
Ha det bra!
Sampo

1:36 em  
Anonymous Anonym said...

Heja!

4:18 em  
Anonymous Anonym said...

Fantastiskt inlägg!
Döda med vänlighet är alltid det bästa... :)

5:46 em  
Blogger Unknown said...

Andrea! Kan tänka mig att nisse p har en gnagande känsla av att han klivit på fel tå. In i minfältet med förbundna ögon...
Klockrent svar, klockren tjej!

Kram Tobbe Hornstull

6:39 em  
Anonymous Anonym said...

Åsikterna i krönikan är helt och hållet Nils Petters och inte Allt om Films. Inte heller är det mina eftersom jag älskar Andrea Reuter, som kanske fick mest kritik, med så gått som hela mitt hjärta.

Men Allt om film är en fri tidning. Lite som Svt ;-) Du ska få säga vad du vill, och kritisera vad du vill. Även kritisera kritiker. Vidare är det inte upp till oss på redaktionen att censurera artikelförfattare, journalister eller krönikörer. Då skulle vi bli lite som "Folkrepubliken Kina".

Man får ta vad det är. Nils Petter skriver bra, liksom Andrea, och Emma.

Stefan

ps. Kommentaren från Nils Petter är inte från "da real" Nils Petter. Men det kanske syns.

9:36 fm  
Blogger Emma.T said...

Men Andrea, kan du inte försöka bemöta kritiken på ett mer sakligt sätt än att skriva ett pinsamt gäggigt "öppet brev" till Nils-Petter?
Skälet till att N-P nämner dig är ju att du, till skillnad från de allra flesta filmbloggare/tyckare, faktiskt haft den extrema förmånen att få sitta och recensera/tycka till om film i Sveriges enda återkommande TV-program om film, Filmkrönikan.
Det är väl f.ö. filmanalysförmågan som är det relevanta, inte att ha ett "ungdomligt" språk...

12:31 fm  
Blogger mantis said...

att en man som var gammal redan för 50 år sedan ens orkar tjafsa! http://www.pastan.nu/sharedmedia/pastan/blog/02/20/58/100/20090219/nps.jpg

11:51 em  

Skicka en kommentar

<< Home