lördag, februari 14, 2009

Nils-Petter Sundgren gillar biff

Yeah, känner mig som en riktig östkust vs västkustgangster (i det här fallet handlar det om f.d. östra rikshalvan mot själva riket), det börjar nämligen utveckla sig till en riktig beef mellan mig och Nils-Petter Sundgren. Fick precis ett sms av Stefan Nylén från Allt om film där han bara ville berätta att N-P i sin nya krönika kritiserar min blogg. Har tyvärr inte läst krönikan än, hoppas på att få tag på den snart, vet faktiskt inte ens om tidningen har kommit ut än. Så kan inte skriva något riktigt svar än, men ville bara välkomna alla nya läsare som förhoppningsvis hittar bloggen såhär och berätta en rolig anekdot från Nils-Petters och mitt gemensamma liv.

Efter det första Filmkrönikan (det finns väl ingen anledning att vänta några avsnitt innan man tar fram motorsågen speciellt som man bara gjort fantastiskt intressant och skärpt tv själv?) där Navid och jag var programledare hösten 2007 skrev Nils-Petter självmant (!) en giftig krönika om hur skit programmet var. Han hade dels rätt till sin åsikt och delvis dessutom rätt i sina åsikter, men det var förstås lite tråkigt att han kände sig tvingad att dissa så hårt och offentligt. Vet inte riktigt vad han har för horn i sidan mot mig, kanske det kommer från när han jobbade på TV4 och jag på TV400 och vi delade betaband på de olika filmklippen. Det var jag som beställde alla band, tankade in dem hos oss och förde upp dem till TV4 en våning upp. Nils-Petter hade aldrig någon aning om vilka filmer han skulle recensera, vilket även märktes i rutan när han konsekvent kallade Team America för South Park, bara för att nämna en av flera pinsamma situationer för de stackars programledarna i Nyhetsmorgon eller vad det nu var för program han delade ut solar i. De såg mest hela tiden rädda ut för att han skulle tappa tråden totalt, vilket förstås hände med jämna mellanrum.

Nåja, hur som helst så gjorde jag en stor del av jobbet åt honom och tror ni att han tackade mig en enda gång? Tvärtom så skällde han en gång ut mig totalt utan orsak (typ för att det inte fanns ett betaband på en film han skulle recensera som jag inte hade med i mitt program), vilket jag förstås inte tog emot utan lugnt förklarade tillbaka att han inte hade någon aning om vad han talade om och att han gärna fick sköta allt själv i fortsättningen. Då backade han faktiskt lite skamset, men jag tror att det var ungefär här vår fina beef började.

Svårt att förklara varför han har hängt upp sig så mycket på mig, han känner väl sig hotad. Jag är ju inte direkt den enda yngre filmkritikern som han tycker har noll koll och jag är ju knappast den enda bloggaren som skriver grejer som kan uppröra en åttioåring. Åh, jag vill så gärna läsa vad han skrivit nu!

Men tillbaka till anekdoten, nu har jag kommit på sidospår. Jo, när N-P alltså kritiserade Filmkrönikan så funderade vi på om vi borde göra något tillbaka. Vi ville förstås inte sjunka lika lågt som han och påpeka några uppenbara saker om att medielandskapet ändrats en del sedan sextiotalet, men på något sätt ville vi kunna känna att vi fick energi av hans diss i stället för att den skulle ha tryckt ner oss. Då kom vi på det perfekta sättet. Han hade bl.a. kritiserat en tävling vi hade i programmet där man kunde vinna kalsonger eller trosor med Filmkrönikans logga och 5 stolar på röven (har fortfarande flera par, som får hänga med vid speciella tillfällen). Så det logiska var förstås att vi tog ett tackkort från Filmkrönikan ("Tack för din medverkan i Filmkrönikan"), skrev våra namn i det och postade ett par kalsonger åt Nils-Petter. Kanske de var för små, kanske det är därför han är så sur? Vi hörde aldrig något ifrån honom och pressen fick aldrig veta det, vi gjorde det ju bara för vår skull. Men nu vet ni det i alla fall. Jag blir fortfarande jätteglad varje gång jag tänker på det.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ha ha! Nu kommer jag också bli glad varje gång jag tänker på det. :D

3:04 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Andrea,

Här är hela hans krönika. En ganska trött text från en ganska trött gubbe.

---
Opinions
Opinions are like assholes. Everone has one. Dirty Harrys visdomsord är mer aktuella än någonsin. Det lär finnas över 130 miljoner bloggar i världen varav etthundratio miljoner anser ett eller annat om film. Svenska filmbloggar rymmer recensioner, festivaler, listor, påhopp och upplysningar om bloggarens person och förehavanden. I många fall kan betydande intellektuellt underskott konstateras.

Men visst finns det undantag. Som till exempel Kjell Häglund på Weird Science. Han granskar film och tv med kritisk skärpa och utan koketteri. Synd att han inte skriver i någon av de stora dagstidningarna. Det medför emellertid att Häglund kan koncentrera sitt filmkunnande till bloggen.

Etablerade kritiker i tidningar och andra medier ägnar sina bloggar förstrött intresse. Det blir med spånor på verkstadsgolvet, inte så konstigt eftersom den mest populära filmsajten Bloggywood uppger sig ha 83 prenumeranter!

Kvaliteten på bloggarna skiftar alltså. Intressantast av bloggande dagspresskritiker tycker jag Svenska Dagbladets Hynek Pallas skriver, men så är han också en av våra mest läsvärda yngre filmkritiker. Emma Grey Munthe ägnar energi åt sajten Shoot me while i´m happy, men hennes egna bloggar är ganska tunna. Jag tror inte att Andrea Reuter är så dum som hon verkar, när hon talar och skriver. Hon borde ändra tilltal i sin blogg, där hon skildrar sina äventyr i film- och klubbvärlden med samma infantila språkbruk, som bidrog till att sänka Filmkrönikan. Kanske jobbar Reuter på att blir filmvärldens svarthåriga Blondinbella?

Så här kan man hålla på att granska svenska filmbloggar. Men låt oss skifta fokus och se ut över världen efter intressantare material. Det finner man framförallt i USA. Rikedomen är överväldigande och det gäller att finna navigeringshjälp. Sådana får du på www.daily.greencine.com, där det finns en resonerande överblick över den väldiga amerikanska sajt och filmbloggvärlden. Vill man delta i kvalificerade filmdiskussioner söker man sig till IMDB Classic film message board, där folk mellan 16 och 90 diskuterar filmer, både klassiska och nya. Höglöassig filmkritik finner man bland annat på alsolikelife.com/shooting/.

USA:s mest ansedde nu levande filmkritiker Jonathan Rosenbaum har desssvärre nyligen gått i pensions, men hans kritiska livsverk finns på www.jonathanrosenbaum.com. Han avslutade sin kritikergärning genom att i New York Times skriva en annorlunda betraktelse vid Ingmar Bergmans bortgång under rubriken Scenes from an underrated career. Rosenbaums likskändning väckte den största proteststormen i filmbloggandets korta historia. Hade Rosenbaum skrivit sin text på nätet hade ingen brytt sig. Vilket visar att det tryckta ordet fortfarande väger tyngst.
---

3:18 em  
Blogger Mikkan said...

"Jag tror inte att Andrea Reuter är så dum som hon verkar, när hon talar och skriver. Hon borde ändra tilltal i sin blogg, där hon skildrar sina äventyr i film- och klubbvärlden med samma infantila språkbruk, som bidrog till att sänka Filmkrönikan. Kanske jobbar Reuter på att blir filmvärldens svarthåriga Blondinbella?"

Men jisses! For real?

11:00 em  
Anonymous Anonym said...

Jag kan inte tänka mig nåt sämre än en filmkritiker som kritiserar en annan filmkritiker. Det skulle vara en filmkritiker som svarar på kritiken som hon har fått av en annan filmkritiker. Vad som är "bra" i sammnanhanget, Andrea, inga filmer behöver göras för att hålla er sysselsatta.

Jag skulle vilja säga som Mona Sahlin sa till Ingvar Carlsson när han dansade på patikonventet i felknäppt väst: "Det är pinsamt, Ingvar. Gå och sätt dej".

Jag tror inte du har en felknäppt väst, Andrea, men ändå: Det är faktiskt pinsamt, Andrea, gå och sätt dig.

8:21 fm  
Anonymous Anonym said...

hahaha men vad pratar Lars Johansson om?!

och nils petter sundgren kan ju faktiskt bara gå och lägga sig, innan hade jag lite respekt för honom för att han är så himla gammal och still standing men när han inte ens kunde skratta åt Johan Glans ganska roliga skämt om hans ålder på Guldbagge-galan blev jag lite trumpen och NU! suck.

5:00 em  
Anonymous Anonym said...

Tycker dock Herr Sundgren har en ärlig poäng i kritiken och att den inte är omotiverad. lite elak men ärlig..

Nils är en av de proffsigaste vi har i tyckerisverige även om han inte bara av ålder utan även natur verkar lite yr.

4:15 em  
Anonymous Anonym said...

Men vaddå, jag förstår inte? Filmkrönikan under Andrea Reuter var ju totalt värdelös på alla plan och det är väl knappast N-P:s enskilda åsikt utan det råder väl mer eller mindre konsensus kring det..

4:04 em  

Skicka en kommentar

<< Home