lördag, januari 24, 2009

Första Studio Draken

Äntligen är vi i gång. Första Studio Draken gick av stapeln i kväll och det kändes hur bra som helst. Festivalen har kittat en jättefin scen inne i Festivaltältet och vid sju satt det faktiskt en del folk i stolarna framför. Under kvällens lopp fylldes det på med mer publik och i slutet var det riktigt fullt. Sweet. Vi började kvällen med att regissören Daniel Espinosa (som också är en kompis till mig) agerade vintervärd och visade klipp som inspirerat honom inför inspelningen av filmatiseringen av Jens Lapidus succébok Snabba cash. Bl.a. visade han Justice musikvideo Stress, en så jävla hård video. Det bådar gott för filmen som jag tror starkt på att kan bli en svensk Pusher, en verklighetstrogen, driven skildring av kriminalitet (något som ingen lyckats med i svensk film hittills). Kolla videon nedan:



Daniel är grym på att snacka och det blev verkligt inspirerande. Kul att känna att det börjar bra. Efter en liten paus (under vilken jag hann ge en liten intervju till finska radiokanalen Radio Sisu) kom andra delen av Studio Draken, då var dokumentärfilmsregissören Nahid Persson (som gjort årets öppningsfilm Drottningen och jag) och producenten Erik Hemmendorf (som producerat Ruben Östlunds Gitarrmongot och De ofrivilliga) gäster och temat var verklighetsskildrande. Vi diskuterade bl.a. skillnader mellan dokumentärer och spelfilmer, situationer när verkligheten överträffar dikten och möjligheter och begränsningar med att göra både dokumentär vs spelfilm. Det kändes också intressant och roligt. Så nu har vi klarat av världspremiären av Studio Draken! Efter programmet visade det sig att Mikki och Mimmo var på plats, två av mina f.d. studiekompisar från en medieutbildning jag påbörjade i Helsingfors innan jag flyttade till Stockholm för att plugga film. Efter ett kärt återseende och en indisk middag åkte jag hem. Låång dag i morgon.

I morgondagens Studio Draken ska Jonas Johanson vara vintervärd, han är festivalaktuell med sin debutfilm Guidance (som jag måste upp och se kl åtta i morgon!), som min kompis Axel Boman (grym dj och fantastisk konstnär och allmänt härlig människa) har skrivit musiken till. I andra delen ska vi diskutera animation och provokation med regissörerna Tarek Saleh och Bill Plympton samt psykologen Per Magnus Johansson. Kom förbi om ni befinner er på festivalen!

Själv ska jag se ovannämnda Guidance, Gus van Sants Milk (som jag längtat efter galet länge) och Flamman och citronen. I alla fall. Ska försöka klämma in någon mer film också, man är ju för fan på festival!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Går det att se dessa Studio Draken på nätet nånstans? Skulle vara grymt intressant att se Espinosa snacka om SC. /V

7:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home